Editorial

De ce urâm valorile

Spuneam într-un articol mai vechi că nu ne plac elitele. Am primit o mostră dizgraţioasă a acestei infirmităţi la începutul săptămânii.

Aşteptam cu emoţie concertul Phoenix din My Way, “să ne cânte trupa la ureche”, vorba organizatorilor. Nu am fost niciodată o admiratoare fanatică a nimănui, dar, cu toate acestea, nu pot ascunde nerăbdarea cu care aşteptam evenimentul.

Nerăbdare potenţată de primul concert Phoenix live la care am fost, desfăşurat în acelaşi loc, în urmă cu aproape doi ani. Aşteptările erau mari şi atunci, însă au fost depăşite într-o manieră atât de spectaculoasă şi de surprinzătoare, încât senzaţia persistă şi astăzi. Concertul, mai bine zis concertele Phoenix din această săptămână (pentru că nu m-am putut abţine şi am fost şi la Sala Sporturilor) mi-au provocat o sumă de emoţii şi stări contradictorii, de la euforie, fior şi nesaţ, la mâhnire şi teamă. Euforie, fior şi nesaţ pentru că au fost fantastici. Phoenix nu încep timid, crescând lent tensiunea, până la finalul de hituri. Te fură de la prima privire a lui Covaci şi prima bătaie a lui Ţăndărică. Continuă furtunos şi încheie magistral, emoţionant. Au o forţă lăuntrică, un magnetism, un mister, o vibraţie, un suflu, o energie pe care nu le întâlneşti decât la vedetele autentice.

Am simţit însă, totodată, mâhnire şi teamă. Mâhnire în faţa nedreptăţii că trupa Phoenix a fost pusă în postura de a încheia concertul de la Sala Sporturilor cu amarul îndemn: “Data viitoare sper să fie sala plină”. Teamă că îi vom pierde, aşa cum am făcut-o mereu cu valorile noastre.

De ce o facem? De ce Phoenix nu cântă cu sala plină, aşa cum fără îndoială o merită, în timp ce trupe, în cel mai bun caz mediocre, creează isterie în masă? Din acelaşi motiv pentru care, după revoluţie, în loc să ne recuperăm valorile “uitate, cenzurate, exilate”, vorba lui Virgil Ierunca din perioada de glorie a “Europei libere”, şi să ne bucurăm de ele, am început să le autopsiem şi să le punem sub lupă din dorinţa perversă de a le depista şi demasca eventualele umbre care le-ar fi făcut, nu-i aşa, mai compatibile cu noi. Din acelaşi motiv pentru care nu numai că permitem ca atâtea minţi sclipitoare să plece dincolo, dar nici măcar nu ne gândim cum am putea să le oprim.

Pentru că valorile nu ne plac. Nu le suportăm. Nu suntem capabili de admiraţie. Cât sunt în trend ne împăunăm cu ele, mimăm coincidenţa de idei şi ne facem un titlu de glorie din asta. Dar nu le iubim. Nu ne inspiră, nu ne ating cu adevărat. Rămân permanent ex-centrice. Nu ne devin modele.

Valorile sunt incomode. Sunt o provocare permanentă la creativitate şi autodepăşire. Iar pentru asta nu avem nici pasiune şi nici interes. Viaţa e scurtă, nu merită să te stresezi. În opoziţie, mediocritatea e confortabilă. Îţi permite să fii mândru de tine însuţi. Nu te complexează nimeni, nu e nimeni mai bun decât tine. Eşti cel mai tare, deci poţi sta liniştit.

Drept consecinţă a unei astfel de mentalităţi, am dezvoltat plăcerea, voluptatea distrugerii. Ne place să discredităm elitele, să spulberăm legende. Aşteptăm setoşi la cotitură şi, la cea mai mică slăbiciune, reală sau (foarte probabil) inventată, lovim sălbatic şi toate instinctele reprimate debuşează. Investim energie pentru a putea exclama la un moment dat victorioşi: s-a mai dărâmat un mit! Semidoctul, veleitarul va adăuga invariabil o nuanţă de regret afirmaţiei sale, mimând decepţia că a mai căzut o stea.

Ioana Romana LAURENŢIU

Ioana Romana Laurenţiu este partener la casa de avocatură Laurenţiu, Laurenţiu şi Asociaţii

Publicitate

Comentarii

nu cred ca le uram

thumb down thumb up
sâmbătă, 27 noiembrie 2010, 00:22
de mbr

Nu cred ca uram valorile, ci pur si simplu habar nu am avut ca au nu unul ci doua concerte in Cluj. Imi pare foarte rau ca am ratat concertele lor, dar nu am auzit absolut nicaieri de ele, deci concluzia cred ca ar putea fi : face-ti fratilor promovare...
raspunde

Urare

thumb down thumb up
sâmbătă, 27 noiembrie 2010, 10:32
de Gabriel

Citind, imi vine doar sa exclam : doamna, la mai "minima"!moralia
raspunde

De ce?

thumb down thumb up
sâmbătă, 27 noiembrie 2010, 12:26
de s

Pentru ca nonvalorile urasc valorile. Nonvalorile se autopromoveaza,se extind precum buruienile.Le gasim peste tot,in functii public,in cumetrii politice,gasti de interese mercantile,orizonturi inguste si josnice. E normal,intr-o societate precum Romania,valorile,oricar ar fi ele si indiferent de domeniu,sa fie tratate cu dispret. De ce au succes dincolo ? Pentru ca progresul tin cont de valori si minime principii ale bunului simt. Dovada distanta dintre Romania medievala de azi si occidentul civilizat,contemporan.
raspunde

pentru ca...

thumb down thumb up
sâmbătă, 27 noiembrie 2010, 16:11
de y

Phoenix a cantat si in malluri , unde a fost de toata jena, sonorizare proasta si interpretarea destul de mediocra. Pentru ca dupa ce un om i-a vazut sau au auzit despre un astfel de concert poate ca s-a gandit ca nu se merita sa dea zeci de lei pe un bilet pentru un spectacol de calitate indoielnica. Probabail ca banii vin mai usor din concerte de malluri, dar artistii trebuie sa se gandeasca la ce gen de public li se adreseaza si daca pe termen lung este o alegere potrivita. Asa ca eu cred ca faza cu valorile/ non-valorile merge in ambele sensuri, si pentru public dar si pentru artisti.
raspunde

* Subiect:

thumb down thumb up
sâmbătă, 27 noiembrie 2010, 15:10
de Aura

Omul este de apreciat si dupa felul in care si-a trait viata ,dupa felul amintirilor sale. Valoarea se vede atunci cand ajuns la batranete poti privi cu seninatate asupra trecutului .Nu multe persoane ajunse aici vor spune zambind ca nu au regrete. Valoroasa este o persoana care a stiut sa lase urme de pasi drept calauza si altora in drumul vietii. Intra-adevar Phoenix a lasat si lasa urme. Trebuie doar sa le vedem si sa le urmam. Un minunat articol!
raspunde

* Subiect:

thumb down thumb up
sâmbătă, 27 noiembrie 2010, 15:30
de Dan

Ma bucur sa vad ca se scrie despre Phoenix, despre valoare. Cu cat se va scrie si vom citit mai mult despre acest subiect, cu atat nu vom lasa sa moara artistul, omul valoros, autenticitatea. Romania a ajuns aici tocmai pentru ca am incetat sa mai vedem si sa mai luptam pentru ceea ce este important.
raspunde

* Subiect:

thumb down thumb up
sâmbătă, 27 noiembrie 2010, 16:39
de Lavi

Ioana, nu le uram...ne este frica de ele. Ne este frica ca atunci cand vom sta fata in fata cu o valoare, reflectia personalitatii noastre nu va mai fi foarte placuta. Ne este frica sa iubim modele, sa le promovam deoarece asta ne-ar face pe noi mai putin buni, mai putin competenti. De aceea, in loc, promovam sucursurile pt ca nu ne incomodeaza cu nimic, ne obisnuim sa ascultam muzica de proasta calitate pentru-ca o muzica de buna calitate cere ani de studiu si ca si ascultator, ne obisnuim sa avem langa noi oameni de proasta calitate pt ca ei, prin minciuni ne mangaie orgolile nesatule. Ne inconjuram cu non valori si incercam sa ne convingem ca e in regula, ca astea e lumea, ca asta e mersul, ne scapam incet si tacuti ca niste hoti de tot ceea ce este valoros si ii punem la pamant cu cele mai dureroase arme : cu uitarea si cu ignorarea. Si dupa aceea ne pare rau, ne dam raniti si indurerati. Meritam o lume fara valori, pt ca suntem tot mai putini la concerte, la teatre, la opera si la film. Si suntem tot mai putini cei care dorim oameni de calitate langa noi.
raspunde

valoare

thumb down thumb up
sâmbătă, 27 noiembrie 2010, 19:15
de Aura

Omul este de apreciat si dupa felul in care si-a trait viata ,dupa felul amintirilor sale. Valoarea se vede atunci cand ajuns la batranete poti privi cu seninatate asupra trecutului .Nu multe persoane ajunse aici vor spune zambind ca nu au regrete. Valoroasa este o persoana care a stiut sa lase urme de pasi drept calauza si altora in drumul vietii. Phoenix a lasat si lasa urme in continuare. Trebuie doar sa le vedem. Si sa le urmam. Minunat articolul!
raspunde

chiar ca a disparut o valoare

thumb down thumb up
sâmbătă, 27 noiembrie 2010, 20:42
de io

eu sunt fan phoenix, chiar mare, dar nu cred ca o sa merg la un concert ceva vreme, din cauza atitudinii lui covaci. phoenix de acum e cam struto-camila fara baniciu si neumann. Mie nu imi mai place cum suna phoenix, am fost cu ceva vreme in urma, si la fiecare piesa simteam o dezamagire, nu era acelasi concert ca pe vremuri ... alea erau concerte
raspunde

* Mesaj:

thumb down thumb up
joi, 24 februarie 2011, 17:08
de emil

Ai dreptate,nu mai sunt cei de altadata.Cei buni nu mai fac parte din formatie,avem totusi alte trupe mai bune,mai recente si mai iubite.Eu cred ca se face prea mare caz de Phoenix. Sa scrii despre ei cand ai pregatire muzicala la conservator,asa ...dupa ureche,pare superficial.Dar ne-am cam obisnuit ca Ziua sa nu mai fie o forta.Mai schimbati reporterii si luati din aia cu scoli de jurnalism,asta e sfatul meu !
raspunde

si totusi...

thumb down thumb up
duminică, 28 noiembrie 2010, 10:53
de un clujean

Dragilor, ca idee generala si explicatii, aveti dreptate. Pe de alta parte insa, motivul pentru care lumea nu se mai inghesuie sa-i vada pe Phoenix, este consecinta unui proverb romanesc pe care il stim cu totii: " gura bate ****' " Mai exact, atitudinea acestui Covaci si nu doar in ultima vreme, ci felul lui de a fi din ziua in care a urcat pe scena, a determinat o mare parte de oameni sa se distanteze de ei. Dincolo de valoarea si talentul lui ca artist, e o chestiune de energie negativa pe care o simti, de atitudine pe care o percepi la el si la care reactionezi uman, firesc. Stiti ce e interesant? Il iubim pe Tandarica si pentru a ne bucura de el, musai sa-l inghitim si pe Covaci. Epuizam bilete la Puric in primele zile dupa punerea acestora in vanzare, de la Tudor Gheorghe iesim cu sufletele pline, lacrimi in ochi si totusi zambind, Stefan Hrusca ne aduce Craciunul si nu Craciunul il aduce pe Hrusca la noi si lista de valori ar putea continua. dar la Covaci....tzzzzzz....pffff.....Covaci ar trebui sa munceasca mai mult cu el insusi. Si nu cu vocea lui, ci cu sufletul.
raspunde

* Subiect:

thumb down thumb up
duminică, 28 noiembrie 2010, 14:33
de * Nume:

Nu uraste nimeni valorile. Doar ca domnul Covaci traieste in trecut. Unul pe care unii il stim destul de bine. Si mai stim ca domnul Covaci are pretentia ca oamenii, romanii ii datoreaza ceva. Cred ca ce ii datoram a primit. Acum asteptam si altceva.
raspunde

Prejudecati si lipsa de flexibilitate

thumb down thumb up
duminică, 28 noiembrie 2010, 21:16
de Nico

Phoenix si-a schimbat intr-adevar componenta, dar, in opinia mea, nu si calitatea. E regretabila lipsa lui Baniciu, dar noul solist e plin de farmec si canta excelent. E interesant, cantand parca mai sus (ca ton) decat ne-a obisnuit Phoenix. Sustinerea ca Phoenix nu mai e acelasi, cu sens peiorativ, cred ca e numai o prejudecata si o dovada de conservatorism. Au forta si transmit emotie. Cat despre Covaci, da, are o atitutudine usor aroganta, dar mi se pare doar o picanterie, care vine potrivit in contrast cu luminosul Tandarica. In plus, asa cum subliniaza si “clujeanul”, Covaci are aceeasi atitudine “din prima zi in care s-a urcat pe scena”. Sa nu mai vorbim de faptul sunt o gramada de neaveniti in peisajul muzical care sunt infinit mai increzuti, desi nu au realizat nimic. Printre ei, Covaci ar fi chiar indreptatit la o anumita aroganta.
raspunde

Prejudecati si lipsa de flexibilitate

thumb down thumb up
duminică, 28 noiembrie 2010, 21:16
de Nico

Phoenix si-a schimbat intr-adevar componenta, dar, in opinia mea, nu si calitatea. E regretabila lipsa lui Baniciu, dar noul solist e plin de farmec si canta excelent. E interesant, cantand parca mai sus (ca ton) decat ne-a obisnuit Phoenix. Sustinerea ca Phoenix nu mai e acelasi, cu sens peiorativ, cred ca e numai o prejudecata si o dovada de conservatorism. Au forta si transmit emotie. Cat despre Covaci, da, are o atitutudine usor aroganta, dar mi se pare doar o picanterie, care vine potrivit in contrast cu luminosul Tandarica. In plus, asa cum subliniaza si “clujeanul”, Covaci are aceeasi atitudine “din prima zi in care s-a urcat pe scena”. Sa nu mai vorbim de faptul sunt o gramada de neaveniti in peisajul muzical care sunt infinit mai increzuti, desi nu au realizat nimic. Printre ei, Covaci ar fi chiar indreptatit la o anumita aroganta.
raspunde

Admiratie

thumb down thumb up
duminică, 28 noiembrie 2010, 20:29
de Nicoleta

Nu stiu de unde ati aparut doamna, dar sunteti chiar pe sufletul meu. Va urez tot binele din lume si dumneavaostra si Ziua de Cluj!
raspunde

tara arde...

thumb down thumb up
duminică, 28 noiembrie 2010, 22:27
de Murphy

...tinerele avocate glasuie bland, iar nemernicii ne fac viata praf! acum e nevoie de voci dure, aspre, de comandanti, de razboinici, nu de d-re moi!
raspunde

* Subiect:

thumb down thumb up
luni, 29 noiembrie 2010, 11:36
de Liana

Doamna avocat, se vede de departe forta si trairile din spatele cuvintelor! Atat de tare incat se transmite. Cand am citit prima data am ramas cu dorinta de a fi altfel, cu speranta de fapt, ca sunt unul care stie si apreciaza adevaratele valori, cu revolta si parere de rau. Ceea ce bineinteles, acum, mi se pare naiv si chiar putin stupid, ma cunosc foarte bine si m-am gandit de multe ori la acest subiect. Ceea ce vreau sa subliniez este ca doar un scriitor adevarat, o valoare poate, prin niste cuvinte, sa trezeasca astfel de sentimente, sa transmita,practic, propriile trairi. Va felicit inca o data si sa nu uitati ce va spun, sa nu renuntati la scris vreodata, orice ar fi, orice ar zice lumea, caci nu oricine ar puterea de a intelege si mai mult, de a trai!
raspunde

* Subiect:

thumb down thumb up
luni, 29 noiembrie 2010, 11:36
de Liana

Doamna avocat, se vede de departe forta si trairile din spatele cuvintelor! Atat de tare incat se transmite. Cand am citit prima data am ramas cu dorinta de a fi altfel, cu speranta de fapt, ca sunt unul care stie si apreciaza adevaratele valori, cu revolta si parere de rau. Ceea ce bineinteles, acum, mi se pare naiv si chiar putin stupid, ma cunosc foarte bine si m-am gandit de multe ori la acest subiect. Ceea ce vreau sa subliniez este ca doar un scriitor adevarat, o valoare poate, prin niste cuvinte, sa trezeasca astfel de sentimente, sa transmita,practic, propriile trairi. Va felicit inca o data si sa nu uitati ce va spun, sa nu renuntati la scris vreodata, orice ar fi, orice ar zice lumea, caci nu oricine ar puterea de a intelege si mai mult, de a trai!
raspunde

* Subiect:

thumb down thumb up
luni, 29 noiembrie 2010, 11:36
de Liana

Doamna avocat, se vede de departe forta si trairile din spatele cuvintelor! Atat de tare incat se transmite. Cand am citit prima data am ramas cu dorinta de a fi altfel, cu speranta de fapt, ca sunt unul care stie si apreciaza adevaratele valori, cu revolta si parere de rau. Ceea ce bineinteles, acum, mi se pare naiv si chiar putin stupid, ma cunosc foarte bine si m-am gandit de multe ori la acest subiect. Ceea ce vreau sa subliniez este ca doar un scriitor adevarat, o valoare poate, prin niste cuvinte, sa trezeasca astfel de sentimente, sa transmita,practic, propriile trairi. Va felicit inca o data si sa nu uitati ce va spun, sa nu renuntati la scris vreodata, orice ar fi, orice ar zice lumea, caci nu oricine ar puterea de a intelege si mai mult, de a trai!
raspunde

Vocea Baritonului neadevar graieste

thumb down thumb up
luni, 29 noiembrie 2010, 10:59
de Aurel Popescu

@ Murphy: Aveti comandanti, chiar la carma tarii. Insa datul cu barda nu inlocuieste educatia sau cunostintele. Cum spuneau batranii, sa te temi de purcica urcata in copac... Autoarea articolului a pus un punct pe "i" si are dreptate (a folosit Phoenix doar ca exemplu): nu apreciem valorile (in general, ca natie). Anii de comunism populist, in care ni s-a bagat in cap cu lingurita ca oricine, oricat de prost educat sau badaran, are dreptul si poate fi orice (de la profesor la conducator de tara) fara sa treaca printr-un proces de slefuire, au distrus si ultima farama de bun simt. Vedem zi de zi cum incompetenta agresiva, fricoasa, ne duce spre pierzanie. Intr-adevar, intelectualul moale, "vascos", care doar da din gura dar nu e si in stare sa puna in practica o idee, nu e mai de folos in lumea aceasta dura si competitiva. Insa avem si intelectuali activi, de care "masele" se tem si pe care nu i-ar vota in veci (in cazul fericit in care acestia s-ar inscrie in vreo cursa politica). De ce? Pentru ca e greu sa-ti accepti medicritatea cand ai fost invatat ca modestia e non-valoare sau ca simtul realitatii (proprii) e o rusine sau o acceptare a slabiciunii. Si pentru ca acei oameni nu vor da cu biciul, asa cum va asteptati (si cum se pare ca aveti nevoie). Daca nu aveti nevoie de valoare, ci doar de comandanti, multumiti-va cu ce aveti, d-le Murphy. Frustrarea agresiva nu e cu nimic mai buna sau mai nobila decat cea pasiva.
raspunde

* Subiect:

thumb down thumb up
luni, 29 noiembrie 2010, 20:05
de Catalin

Imi creste un gand, tot mai puternic si infricosator, pe zi ce trece, ca afirmatiile dumneavoastra din acest articol sunt foarte valabile si in cazul valorilor ca principii, idei ce ne guverneaza viata. Noi uram si fugim de adevar, de frumos, de bun-simt, de bunatate, de intelepciune mai ales, de munca si credinta, de omenie asa cum trebuie inteleasa ea. Nu mi-e teama ca o sa continuam asa, ci ca am fost dintotdeauna asa. Totusi, scrierile dumneavoastra ne indeamna la speranta, cineva stie, cineva ne impartaseste gandurile. Sper ca nu suntem pe cale de disparitie.
raspunde

Adauga un comentariu

Atentie:
Mesajul tău va fi publicat după moderare.
ziuadecj.ro isi rezerva dreptul de a nu publica acele comentarii care contin atacuri la persoane, cuvinte indecente sau injurioase.

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.
Mesajul tau a fost trimis si va fi afisat curand.