Eveniment

SONDAJ ziuadecj.ro: Ce ar trebui să facă Primăria cu plăcuța lui Iorga?

Plăcuța lui Nicolae Iorga, care s-a aflat pe monumentul lui Matthias Rex, dar nu mai este acolo, naște multe controverse în oraș. Și în afara lui.
Publicitate

Plăcuța fostă pe monumentul lui Matei Corvin, ”Biruitor în toate războaiele, învins doar la Baia, de propriul său popor” (N. Iorga), divizează Clujul. Românii, în cea mai mare parte, cer reamplasarea ei, iar o bună parte dintre maghiari nici nu vor să audă. La mijloc au picat 30 de intelectuali din Cluj și Iași, care cer ca plăcuța să fie expusă.

”Nu este obligatoriu ca ea să fie reamplasată pe monument. Poate fi la fel de bine expusă într-un muzeu. Noi cerem ca ea să nu se piardă, pentru că face parte din istoria monumentului” a explicat academicianul Ioan Aurel Pop.

Istoricul clujean Vasile Lechinţan se conduce după principiul ”ori la bal, ori la spital”. El cere ca, dacă plăcuţa lui Nicolae Iorga nu va fi reinstalată pe statuia lui Matei Corvin, atunci actuala inscripţie - "Matthias Rex" - să fie înlocuită cu "Mathias Kiraly", pentru că aceasta este cea originală. ziuadecj.ro vă invită la dezbatere. Ce ar trebui făcut cu plăcuța lui Iorga?

 

 

Publicitate

Comentarii

placuta lui Iorga

thumb down thumb up
vineri, 13 mai 2011, 10:47
de alina

Daca statuia a fost pusa la locul ei, sa fie si placuta pusa la locul ei!
raspunde

Da

thumb down thumb up
vineri, 13 mai 2011, 11:48
de sculptor

Corect, numai ca locul placutei nu este pe statuie. :)
raspunde

exact acolo s-a pus

thumb down thumb up
vineri, 13 mai 2011, 11:49
de Maghiar

S-a pus placuta lui Iorga la locul ei, adica s-a demontat: timp de 20 de ani a fost pe statuie din cele 109 ani de existenta. Adica NU FACE parte din monument. Si au mai fost alte elemente pe statuie tot 20 de ani, si nimeni nu cere sa le repunem :-)
raspunde

locul placutei

thumb down thumb up
vineri, 13 mai 2011, 12:12
de zeus

locul placutei este in toaleta lui funar, nu la statuia lui Matyas!
raspunde

Prostie

thumb down thumb up
joi, 19 mai 2011, 19:42
de Atalas

daca un pictor picteaza o opera de arta, si vine Funar si deseneaza un Mickey Mouse pe ea, dupa dupa restaurarea picturii trebuie desenata inapoi si Mickey Mouse? Sa nu vorbim prostii, placa nu are ce cauta pe statuie. Nici in preajma statuii
raspunde

placa

thumb down thumb up
duminică, 22 mai 2011, 14:30
de Szabó István

Placuta si statuia sunt doua lucruri diferite. Statuia a fost prima, si dupa aceea au pus placuta... Deci: daca statuia a fost pusa la loc, nu este obligatoriu ca si placuta sa fie pusa "la loc". Placuta aia nu are ce cauta pe statuie! Parerea mea si parerea tuturor, care cunosc istoria.
raspunde

Statuie

thumb down thumb up
marţi, 31 mai 2011, 12:25
de kltohi

Locul placutei nu este pe statuie... asta e problema!
raspunde

iarasi cineva cauta cearta...

thumb down thumb up
vineri, 13 mai 2011, 11:12
de maghiar

Placuta poate fi tinut la muzeu sub numele de "Placuta lu'Funar". Daca ar veni un strain si cineva i-ar traduce placuta ar fi tare nelamurit. Placuta despre un esec al regelui. Mai mult ca atat, marele rege s-a luptat impotriva propriului popor. Halal rege! Si totusi ce monument are. Cica pentru adevarul istoric ar trebui repusa! As putea recomanda cateva placute pentru statuile lui Avram Iancu, Horea, Closca si Crisan, Mihai Viteazul, Baba Novac. Placute cu adevaruri istorice, unele chiar si relevante. Insa pentru a nu cade pentru aceasta noua momeala al unora care instiga recomand unul singur pentru statuia lui Avram Iancu, cu spusele lui: „Fraţiloru! Credeti noa, quo noi préluminatu vedem, si présolide credemu quo in esse dóa patrie sorori Magiarulu de esistentia [existenţă, n. ed.] si venitoriu [viitor, n. ed.] nu pote vorbi fara Romanu, nici Romanulu fara Magiaru.” —Scrisoarea lui Avram Iancu către ofiţerul revoluţionar maghiar Iosif Simonffy, Câmpeni, 27 iunie 1849. Matei Corvin nu a fost rege maghiar sau al maghiarilor. El a fost regele Ungariei si a tuturor celor care traiau sub carmuirea sa, inclusiv a romanilor din Transilvania. Pentru o interpretare mai relaxata a figurii lui Matei vezi si http://www.evz.ro/detalii/stiri/editorialul-evz-matei-corvin-intre-matyas-kiraly-sau-mathias-rex-925724.html Scuzele de rigoare de la redactia Ziua pentru acest link.
raspunde

natiunea maghiara

thumb down thumb up
joi, 19 mai 2011, 23:04
de eniko

Nationalitatea maghiara din Cluj nu a fost respectata si se continua in aceeasi fel si acum!sint alte probleme serioase in Rominia de facut!eu sint maghiara plecata din tara de multi ani din fericire!de ce va bateti joc de lume si de lucrurile la care tin???"Respecta sa fii respectat"
raspunde

Face parte din istoria monumentului

thumb down thumb up
vineri, 13 mai 2011, 11:33
de Maghiar

Monumentul are 109 de ani, dintre care 93 in Romania (restul sub Austro-Ungaria si Ungaria). Din care vreo 20 de ani au fost cu placuta respectiva. Sa repunem atunci si coroana maghiara, si stema ungariei mari, ca si ele au fost 20 de ani pe statuie. Adica asta e un argument fals...
raspunde

Placuta

thumb down thumb up
vineri, 13 mai 2011, 14:56
de Andante

Maghiare uiti prin omisiune sa precizezi care sunt originile lui Matei Corvin.Iar ceea ce scrie pe placuta nu e un neadevar e,o realitate a fost invins de propriul popor facand trimitere la originile lui Matei Corvin. Iar indaratnicia ta si a altora prin care incercati sa va opuneti punerii placutei nu ma face decat sa cred ca irendentismul maghiar salasluieste in tine.E un adevar amber nu e o minciuna,da,a fost invins de propriul popor
raspunde

Origini Matei Corvin

thumb down thumb up
vineri, 13 mai 2011, 15:25
de Andante

"Viitorul rege s-a nascut in 1443 la Cluj, ca al doilea fiu al lui Iancu de Hunedoara, renumit conducator militar de origine romana, care a intreprins in calitate de regent al Ungariei o serie de campanii militare reusite impotriva Imperiului Otoman, lasand un regat sigur si stabil fiului sau. Mama sa a fost Elisabeta Szilágy, din mica nobilime transilvaneana. " Deci nu vad de ce atata tam-tam e o placuta care confirma un adevar istoric si cu siguranta nu va tusi nimeni daca ea va fi amplasata unde a fost pana acum
raspunde

pt Andante

thumb down thumb up
vineri, 13 mai 2011, 16:23
de Maghiar

Andante: intr-un alt comentariu (http://ziuadecj.ro/eveniment/istoricul-lechintan-sa-se-schimbe-inscriptia-de-pe-statuia-lui-matei-corvin-cu-mathias-kiraly--66467.html#) am scris: "Da, Ardealul e in Romania....putem spune ca Matia a fost dintr-o familie mixta, maica-sa fiind maghiara (Szilágyi Erzsébet, numele copiilor era Mátyás si László)" De unde scoti deci ca sint iredentist???? Placa a fost timp de 20 de ani pe statuie din cei 109 de ani ai sai, adica nu face parte din monument. Confirma adevaruri istorice???- - invinsa doar la Baia: Matia a mai fost invins - Moldova nebiruita: Stefan a semnat un tratat de vasalitate cu Matia la Oradea la O LUNA dupa batalie. Si a reinnoit acest tratat de mai multe ori. Si Stefan a avut infringerile sale. Adica, CE SCOP are o placuta cu omisiuni voite ca sa iasa un ton batjocoritor pe un monument clujean???
raspunde

O discutie

thumb down thumb up
vineri, 13 mai 2011, 18:42
de Andante

Fara nici un sens parerea mea.Cu sau fara placuta statuia ramane aceeiasi iar cand am spus iredentist m-am referit la faptul ca inca odata se incearca de catre unii extrapolarea acestei situatii de catre unii ca tine .Tu crezi ca pe Gyuri sau pe Ion ii intereseaza acest lucru? Ei sunt mandrii ca sunt clujeni si-atat,iar berea tot impreuna o beau. Loviti in Funar si bine faceti nici eu nu am fost mandru de acest primar dar uitati ca si in randul minoritatii maghiare exista o factiune dura care viseaza si acum in sec XXI la cai verzi pe pereti. Deci cam asa stau lucrurile ember realistic vorbind iar ceea ce incercati voi sa faceti nu e decat o furtuna intr-un pahar cu apa.
raspunde

se va tusi

thumb down thumb up
vineri, 13 mai 2011, 16:44
de il urasc pe funar

Crede-ma ca se va tusi. Vor fi mitinguri pro si contra (mai mult contra). Oamenii care pana mai ieri se intelegeau se vor razboi din cauza asta. UDMR si gasca lor va duce chestiunea la nivel international, imaginea Romaniei va fi terfelita. Si pentru ce? Doar ca sa-i tragem un sut maghiarilor, sa nu mai fie atat de tatosi cu statuia lor renovata. Am fi ca niste copii, care ii iau jucaria celuilalt, desi noua nu ne trebuie.
raspunde

kk

thumb down thumb up
joi, 19 mai 2011, 09:36
de bubu

Nu cred ca plăcuţa see you inscripţia lui Nicolae Iorga, face parte din istoria poporului roman, sau cel putin Matthias Rex, din istoria poporului roman... nu trebuie combinata istoria celor doua popoare pentru respect....respectul trebuie sa vina din oameni si nu din placuta, pot sa spun ca piata respectiva este neglijata de primarie, si nu inteleg ce rost ar avea placuta....macar daca ar fi fost renovata statuia inclusiv din bani romanesti sau daca ar fi fost mana vreo unui roman acolo.., dar nici macar de asta nu a fost in stare tara ....
raspunde

Placuta

thumb down thumb up
joi, 2 iunie 2011, 19:49
de vasile

Locul placutei va fi pe statuia lui FUNAR(cat de curind)
raspunde

prostii

thumb down thumb up
vineri, 13 mai 2011, 16:47
de Bobo

In perioada lui Matei Corvin originea conta destul de putin, conceptul unei natiuni nu prea exista. Eventual religia ce era destul de importanta. In rest intrese, cine avea influenta mai mare etc.
raspunde

Pentru Dl. Lechintan si redactia Ziua de Cluj.

thumb down thumb up
vineri, 13 mai 2011, 18:34
de greg

Corect: "Mátyás király", in rest o furtuna intr-un pahar cu apa, iar domnii academicieni si istoricii pesemne ca nu au cu ce sa se ocupe. Jalnic.
raspunde

hai sa ne ocupam de fleacuri

thumb down thumb up
vineri, 13 mai 2011, 19:37
de stelian

In loc de a ne ocupa de o placuta, mai bune ne-am intreba de ce nu suntem in stare, noi acesti MARI patrioti, sa realizam macar un bust (VALOROS ARTISTIC) al lui Ferdinand sau al lui Maniu. Ce am realizat pana acum? statuia cel putin discutabila a lui Iancu, bustul ridicol prin micimea lui si prin soclul penibil al lui Vaida-Voievod, bustul-semafor (altfel bine realizat) al lui Cuza pe care lipim la fiecare 24 ianuarie cate o noua placa desprinsa din soclu. Putin si slab din punct de vedere artistic. In plus, tot alergand dupa placuta, nu observam ca de ani buni statuia lui Mihai Viteazul se degradeaza continuu. Toate acestea dovedesc ca problema placutei cu pricina nu este rezultatul unei zbateri patriotice autentice, ci doar o reminescenta funariota.
raspunde

pace voua

thumb down thumb up
vineri, 13 mai 2011, 22:03
de artist

Nu cred ca sculptorul Fadrus cel care a executat statuia .a pus si placuta ..mult discutata?!1! Lasati statuia in pace ca nu deranjeaza pe nimeni ca nu-i vopsit in trei culor si nu sunt palcute montate ulterior pe soclu..de cine stie ce mari patrioti si aparatori ai neamului (Funarica Gheorghe) Fratilor haideti sa amplasam pe fiecare statuie ..placute ..multe..multe ,si cu inscrisuri cat mai razboinice si revolutionare poate ne va tine loc de foame ..ca de restul avem de toate!!!! da ..suntem Europeni..)) !!! se vede ,,si ne mai miram de Shengen,de francezi,nemti,italiemi ..ect..ect si ne uitam la ei cu invidie si rautate ...si ne miram , ..de ce EI nu sunt pasionati, sa monteze placute ?! si ne intrebam ..UNDE ESTE PATRIOTISMUL LOR/?!! Raspunsul trebuie sa-l gasim noi ..fiindca ei traiesc in anul 2011, pe cand noi prin ani 1950 ,dupa razboi..............
raspunde

asta este

thumb down thumb up
duminică, 15 mai 2011, 17:41
de Diogo

..astea suntem, montatori de placute pe monumente . va dati seama daca nemti si francuzi ,s-ar apuca de montat placute pe statui...ar fii o ferie si asta in numele reconcilieri,..doara a fost razboi si sau urat candva ..dar totusi ei nu o fac! de prosti ce sunt !! dastepti suntem NOI !! ca ne ocupam cu lucruri serioase. si europeni suntem cu zisu, poate vom fii candva dar nu acuma este clar, suntem robi gandiri noastre retrograde, din pacate .
raspunde

Placuta

thumb down thumb up
luni, 16 mai 2011, 23:55
de Jozsi

Traiesc in Austria , nu avem televizor , dar ma incanta parerea comentatorilor . Dar ma si intristeaza ca Funarismul inca traieste . Eu cred ca ,, Mathias Rex " a fost o inscriptie de compromis acceptabila . In rest poate ca in timpul Domniei sale s-au construit mai multe biserici Ortodoxe decat se construiesc acuma biserici neortodoxe . Plebea trebuie saturat cu ceva .
raspunde

sa copiem corect!

thumb down thumb up
marţi, 17 mai 2011, 11:31
de pt. cluj

Se scrie Matyas Kiraly, si nu Mathias Kiraly! Va multumim daca corectati.
raspunde

istoria se razbuna

thumb down thumb up
marţi, 17 mai 2011, 12:01
de din Timisoara

Fratilor! Va aduc aminte ce revolta a produs montarea placutei din discursul actual. Am fost student la Cluj si pas cu pas am urmarit si am protestat impreuna cu colegii mei impotriva acelui atac care servea o diminuare spiritual-patriotic al statui din centrul Clujului. Daca era dupa cheremul lui Funar statuia n-ar mai exista. Regele Matei Corvin - Matyas kiraly - MATHIAS REX a fost un rege european prin toate calitatile sale. Cultura europeana trebuie aparata si pastrata indiferent ca dupa 1918 sub ce dominanta statala a ajuns. Cu cat mai mult un stat are grija de valorile europene - fara falsificari si adaugari ulterioare - atrage mai multi turisti si promoveaza o imagine pozitiva despre acel stat si popor. Cele ce se petrec la Cluj sub egida statuii lui Matei Corvin este repetarea fortata a celor ce sau intamplat acum 91 de ani in urma. Integrarea Romaniei de aztazi in zona Schengen este blocata de aceasta mentalitate care este lipsita totalmente de promisiunile poporului roman la marea adunare nationala de la Alba Iulia din 1. dec. 1918.
raspunde

vai..vai..

thumb down thumb up
marţi, 17 mai 2011, 13:51
de anonim

Pt domnul istoric Lechintan, si redactorii, e Mátyás Király...nu Mathias Király :) Ar trebui sa ne mandrim cu totii ca avem o istorie atat de bogata si un rege care a adus occidentul la vremea lui in tara asta, pe taramurile acestea, acum ce mai aduceti? Balcanul !..si sa nu fim chiar asa de misogini sa ne certam pe o placuta!!!!!!..Oameni buni, intoarceti-va la capurile voastre, sau mergeti inapoi in timp si incercati sa schimbati istoria, v-as multumi cu mare drag....!
raspunde

Dati-o 'ncolo de placuta.

thumb down thumb up
marţi, 17 mai 2011, 15:02
de Frantz

Nu vedeți democrația siluita (autocrația) în care trăim ? Ponderea partidelor în parlament a fost alterata, parlamentul este substituit prin guvern, guvernul este condus de președinte, este criza economica și vouă va arde de-o plăcută pe o statuie ?
raspunde

plăcuță

thumb down thumb up
miercuri, 18 mai 2011, 10:29
de zina707

Nu vedeţi că scopul lor este de a provoca tensiuni?
raspunde

despre placuta

thumb down thumb up
miercuri, 18 mai 2011, 10:59
de iubitor de monumente

Catre toti cititorii! Din cate stiu, salvarea, reabilitarea, expunerea/aratarea unui monument istoric inseamna prezentarea acestuia in forma cat mai apropiata de cea originala. Aceasta tablita despre care se discuta aici nu face parte din planul acceptat la vremea construirii statuii, deci ca atare nu are ce cauta acolo. Prezenta tablitei pe statuia lui Mátyás este o realitate istorica, care trebuie tratat ca o istorie culturala a statuii, dar nu expus pe statuie. Sa se gaseasca loc pentru aceasta tablita undeva in Muzeul de istorie, sau altundeva. Cu stima: FA
raspunde

Statuia

thumb down thumb up
miercuri, 18 mai 2011, 12:05
de Kozma Simon

Celor ce doresc reamplasarea placutei, le sugerez sa faca un muzeu Funar si acolo sa se mandreasca cu aceasta placuta si cu alte ghiduseni Funaricesti.Prin lege orice schimbare adusa unei opere de arta fara permisiunea autorului se socoteste abuz si se pedepseste . ( intro Europa civilizata)
raspunde

nu este placuta lui iorga

thumb down thumb up
miercuri, 18 mai 2011, 12:50
de Rolexinho

Placuta respectiva nu este placuta lui iorga. este placuta lui funar, el a fost cel care l-a pus acolo. lui iorga apartine doar citatul de pe placuta...
raspunde

despre placuta

thumb down thumb up
miercuri, 18 mai 2011, 12:57
de de iubitor de realitate

in timp va iesi invingator REALITATEA si NU ideologia si demagigia unora : N U pentru placuta !!
raspunde

nu puteti fi europeni??

thumb down thumb up
miercuri, 18 mai 2011, 13:24
de Róth Andrei Ludovic

Poate ca sunteti mai multi, dar in nici un caz nu sunteti mai destepti.daca ridicati aceasta problema iarasi si iarasi Soarta lui Mathias rex, soarta Transilvaniei, soarta Romaniei, soarta populatiei, soarta istoriei acestor tinuturi, soarta comuna nu depinde de o placuta pusa de rau intentiune sau de interese nationaliste, ci de intelegerea dintre popoare si etnii. Trebuie sa acceptam istoria asa cum s-a desfasurat! Nu trebuie reinterpretat! Renuntati la politica de invrajbire intre natiuni. Dezvoltarea omenirri este asigurat de acte pasnice nu de razboaie! Axati-va interesul pe probleme reale (economice , culturale,) Pax vobiscum!
raspunde

Matei Corvin

thumb down thumb up
miercuri, 18 mai 2011, 13:51
de Bereczki

Se pune intrebare? Matei Corvin face cinste romanior din Cluj sau ungurilor din Kolozsvar? Raspuns. Unguri : -.este cel mai vestit si iubit dintre regii nostrii-nu dorim s-al inpartasim cu nimeni-Face parte din istoria noastra. romanii: Matei Corvin are singe romanesc-este vestit-noi vrem sa subliniam aceasta.. Natiunea ar vrea sa-l reintegreze in ea! Faptul este!! Matheas Rex a fost regele ungariei!
raspunde

Atitudinea civica a intelectualilor

thumb down thumb up
miercuri, 18 mai 2011, 14:00
de Klausenburg

In Romania, intelectualii cu greutate care ar trebui sa fie niste voci civice foarte prezente reusesc sa ia atitudine doar in chestiuni neimportante. Vad ca domnilor intelectuali le place sa rascoleasca un trecut rusinos care trebuie depasit. Le sugerez distinsilor sa mai semneze o petitie in care sa ceara sa se sape din nou gropile din Piata Unirii...
raspunde

placuta

thumb down thumb up
miercuri, 18 mai 2011, 15:33
de Heldsdorfer Rozalia

Nu pentru placuta.
raspunde

placuta lui Matyas

thumb down thumb up
miercuri, 18 mai 2011, 16:04
de Boros Csaba

Prostie totala asezarea placutei.Falsificarea istoriei!!
raspunde

Monument mincinos

thumb down thumb up
miercuri, 18 mai 2011, 20:15
de Xerxe

Monumentul minte: Moldova n-a fost invinsa, ci din contra! Asa ca steagul moldovenesc inclinat e o batjocura fata de Istorie si asta trebuia neaparat reparat prin specificarea cuvintelui marelui istoric (sa nu uitam, chiar daca avea o nevasta unguroaica!).
raspunde

Monumentul simplifica cum si placuta

thumb down thumb up
joi, 19 mai 2011, 10:36
de Maghiar

Xerxe: Moldova a fost vasalul lui Matia, Stefan a semnat tratate de vasalitate cu el, una la o luna de la Baia. Tratatul a fost reinnoit de mai multe ori, astfel Matia la si ajutat cu vreo 7mii de ostasi la vaslui. Steagurile inchinate probabil arata acest statut. In rest, Stefan a fost si el invins, sau a platit taxe turcilor citiva ani. Matia a mai fost si el invins nu NUMAI la Baia.. Adica nu e atit de simplu si roz cum spuneti.
raspunde

Stimati clujeni!

thumb down thumb up
miercuri, 18 mai 2011, 20:19
de Levi

Sunt si eu un concetatean al vostru de 27 ani, student anul I la stiinte economice. Ceea ce eu nu inteleg este ca de ce unii dintre dumneavoastra vreti neaparat sa ne facem rau, sau altfel spus sa ne creem neplaceri unii altora, doar pentru ca unii dintre noi sunt romani, iar altii de etnie maghiara. De ce nu putem si noi conveitui in pace si armonie, si sa ne vedem de treaba fiecare dintre noi. Nationalismul nostru infocat nu duce decat la neintelegeri, ura, neplaceri, etc. Hai mai bine sa convietuim in pace, sa ne respectam reciproc traditiile, sarbatorile, limbile, si sa dam exemplu si la altii printr-o atitudine pozitiva. Cat despre placuta lui Iorga... eu mi-as dori sa nu se puna inapoi pe statuie, sa-l lasam pe Matyas kiraly asa cum a fost, regele Ungariei.
raspunde

Matyas KIraly szobra

thumb down thumb up
joi, 19 mai 2011, 01:07
de Madaras

NU ,nici-o placuta nu are ce cauta pe aceasta minunata opera de arta! nu este o carte de istorie!Nici-o opera de arta nu este admis sa fie interpretat de nimeni,sau "explicat".
raspunde

PLĂCUŢĂ

thumb down thumb up
joi, 19 mai 2011, 08:08
de JÓZAN

Monumentul iniţial, atunci când a fost inaugurat, nu a avut plăcuţă. Dacă artistul considera că vrea să ne transmită un şi un alt mesaj decât cel al OPEREI în sine o făcea. Consider că trebuie să îl respectăm pe artist, şi să îi respectăm opera fără să facem comentarii ulterioare prin plăcuţe. În lume există numeroase statui ale personalităţilor, eu nicăieri nu am văzut plăcuţe aşezate posterior inaugurării monumentului. Cred că ar trebui să ne alineăm la Europa şi la lume. Cu respect Józan
raspunde

O problema ,,majora,,!

thumb down thumb up
joi, 19 mai 2011, 08:25
de Judit

Cu sau fara placuta, insemnatatea si figura legendara a regelui nu poate fi stearsa din istorie. Toate istericalele sovine sunt desarte, Mathias Rex ramane Mathias Rex, iar grupul statuar una dintre cele mai frumoase din Europa. Talibanii.......pot sa spumege cat vor!!!
raspunde

paralela cu placuta

thumb down thumb up
joi, 19 mai 2011, 09:53
de cineva

Stimati iubitori de placuta! Nu ar trebui revopsit frumoasa pictura a lui Grigorecu: Car cu boi? Caci aztazi vedem carute cu roti de caucuc. Daca nu (asta fiind si opinia mea), atunci nici placuta nu are ce cauta pe statuia lui Matyas. Opera de arta este o lucrare care trebuie sa ramana originala. A schimba ceva la el inseamna ori cenzura, ori nerespectarea culturii in sine.
raspunde

Mátyás az Igazságos

thumb down thumb up
joi, 19 mai 2011, 13:59
de Radu Ionescu

Mátyás Király a fost get pe get maghiar fiul lui Hunyadi János si nepotul lui Zsigmond Király. Fascistii si nazistii romani vor placute cu minciuni si vor provocari etnice chiar si antisemite. Nicolea Iorga nici nu era ardlean, era mitica si fascist, criminal de rasboi. Mi-e rusine ca sunt roman !!! Shame to be Romanian !!!
raspunde

get pe get :)

thumb down thumb up
vineri, 20 mai 2011, 08:57
de Deea

:) :) Asta a fost foarte faină: e get beget, nu get pe get. Sau te refereai la geți, ăia de trăiau de aici cu mult înainte să apară hunii în peisaj? (doar o glumă de dragul expresiei tare simpatice, nu te supăra!)
raspunde

Placuta

thumb down thumb up
joi, 19 mai 2011, 13:59
de Berecz Gavril

Locul Placutei nu este pe monument!
raspunde

Placuta lui N.Iorga

thumb down thumb up
joi, 19 mai 2011, 20:49
de Judit Birtalan

Nu falsificati monumentala statuie a lui MÁTYÁS KIRÁLY, creata de sculptorul Fadrusz János! Nicio opera de arta atat de renumita nu permite schimbarea de niciun fel a monumentului original. Deci,placuta nu are loc pe statuie!
raspunde

Mathias Rex

thumb down thumb up
joi, 19 mai 2011, 22:37
de Fülöp J.

Istoria trebuie acceptata,asa cum e,din toate partile..Iar o opera de arta nu poate fi schimbata,nici cu adaugiri,nici cu stersaturi,atunci devine un fals. Cat despre regele Matei Corvin, cred ca putem fi mandri cu totii,indiferent de ce etnie apartinem...Si hai sa gandim intr-un pas cu vremurile,daca tot vrem sa fim europeni,civilizati,culti..
raspunde

Istorie adevărată

thumb down thumb up
joi, 19 mai 2011, 22:47
de Alexy

Matei Corvin aparţine istoriei României, parte din teritoriul românesc aflându-se sub conducerea lui directă. De asemenea, să nu uităm că el este fiul marelui voievod ardelean Iancu de Hunedoara, care a fost un erou al creştinătăţii şi de asemenea a avut relaţii amicale cu principii moldoveni şi munteni, mai ales cu Ştefan cel Mare pe care l-a ajutat deseori. Aşa că, cu toate că a fost rege al Ungariei (cel mai mare din istoria Ungariei), acest personaj merită tot respectul nostru, al românilor. Dacă îl respectăm şi-l cinstim pe de Gaule, care n-a avut o implicare aşa puternică în România, Matei Corvin merită mult mai mult. Mai ales că spre sfârşitul domniei lui începuse să creeze un plan îndrăzneţ de a pătrunde în ţările româneşti vecine şi a le centraliza cu puternicul regat unit al Ungariei (din care făcea parte şi Ardealul) şi a celorlalte teritorii deţinute de el. Evenimentul de la 1600 ar fi avut loc cu un secol mai devreme. Păcat că unirea tuturor românilor într-un singur stat nu s-a produs atunci, mai ales că teritoriul nou rezulltat s-ar fi întins de la Nipru dincolo de Dunărea de Mijloc şi din Carpaţii Păduroşi până la Marea Adriatică, un teritoriu mult superior României Mari din 1918 cu care noi ne mândrim. Un DA hotărât reamplasării plăcuţei marelui nostru istoric Iorga la unul din eroii naţionali ai poporului român!
raspunde

Dor de placute

thumb down thumb up
joi, 19 mai 2011, 23:36
de Martin

Fratilor! Credeti ca ar exista asemenea discutii despre "placute" daca am trai intr-adevar in Europa? Suntem atat de neinstruiti incat am uitat ca poporul este fericit daca are paine si circ. Noua ne-a ramas doar circul.Aceesta este motivul pentru care ne arde de placute.
raspunde

asta e

thumb down thumb up
vineri, 20 mai 2011, 08:07
de Ez Van

Placuta nu a fost niciodata parte a monumentului. In ani 20 dupa ce au intrat romani in Cluj (Kolozsvár) voriau ca sa inlature definitiv statuia, pana la urma sa votat sa ramana, dupa care au inventat aceata placuta in 1932. Pe monumentul original facut de Fadrsz János in 1902 era scris: Mátyás király
raspunde

Oare cui serveste acest stil autohton care ne decredibilizaza . De ce trebuie sa ne fortam sa sustinem ceva care ne convine, fara sa avem dreptate. Istoria este o succesiune de fapte si intamplari, la noi se obisnuieste sa se interpreteze orice.

thumb down thumb up
vineri, 20 mai 2011, 09:14
de Francesco di Napocano

In loc sa ne vedem de viata noastra, sa facem ceva pentru ca tatra noastra sa iasa din mizeria in care a fost adusa de impostori, ne tiganim pe prostii, placute, statui si banci vopsite in culori nationale. O minte bolnava isi bate joc de simbolul national sfant, si noi ii sustinem apucaturile demente. Nu ne mai trezim odata la realitate?
raspunde

placuta lui funar

thumb down thumb up
vineri, 20 mai 2011, 09:16
de judit45

nu cred ca frumoasa ststuie trebuie stricata cu placute sunt convinsa, ca toti cei care admira aceasta opera de arta privesc in sus sa vada mandrul rege pe Mátyás Király si nu sunt interesati de ,,parerile"lui Iorga.Dragi clujeni de ce vreti sa va intoarceti in vremea lui funar si nu inainte in Europa?NU PLACUTEI!!
raspunde

Placute pe saracie

thumb down thumb up
vineri, 20 mai 2011, 10:30
de Francesco di Napoco

"Tara arde baba se piaptana" asta este concluzia. Nu ne putem cc de foame si noi ne tiganim pe placute. Istoria se scrie in momentul de fata pentru noi si suntem repetenti pentru generatiile ce urmeaza. Haideti sa lasam placutele si statuile, sa ne apucam de treaba, sa scoatem tara din mocirla si atunci cand nu vom avea ceva mai bun de facut sa ne ocupam si de astfel de lucruri.
raspunde

x

thumb down thumb up
vineri, 20 mai 2011, 10:40
de Roman

Clujenilor,va calca ungurii in picioare la voi in tara?De ce nu plecati toti in hungaria si sa ne lasati in pace?Ati inceput sa va renegati neamul si strabunii care si-au varsat scump sangele lor pe aceste meleaguri!V-ati dat cu ungurii?O sa va tratam ca atare!
raspunde

Mai sint inca fanatici nationasti?

thumb down thumb up
vineri, 20 mai 2011, 14:22
de Ungur

Nu rezolvi nimic cu prostii!! In Cluj sint astazi mai multi veniti din moldova si din regat de cit "rominii din Cluj" sa plece sie ei acasa?? daca se pune intrebarea cine sa plece-cine a venit-rominii au o enorma problema sa demonstreze apartenta . Pina acum au spus numai povesti ! -dovezile lipsesc inca. Cu agresivitate nu faci istorie!
raspunde

zz

thumb down thumb up
duminică, 22 mai 2011, 23:10
de un cititor

Din pacate aceea care gindesc ca cele scrise de ^de roman^ sunt in proportie de 90% tarani adusi de peste munti, indobitociti cu jumatati de adevaruri despre istorie, care nu au nici o legatura cu spiritul orasenesc si pe departe al Clujului!
raspunde

Propunere

thumb down thumb up
vineri, 20 mai 2011, 16:39
de Canadian

Eu propun ca placuta sa fie atirnata de gitul lui Gyuri... asa ca sa-l recunoasca toata lumea!
raspunde

Matei Corvin

thumb down thumb up
vineri, 20 mai 2011, 17:44
de Gerula

Da, "s-a stins Lumina Lumii" zice Papa Calixt al III-lea despr romanul Iancu Corvin de Hunedoara (auzi la dobitoci, huniadi .... ) Placuta v-a fi repusa acolo, intr-un fel sau altul, si va asteptam extremistilor bo.zg0ri in fata statui sa ne spuneti ca nu va convie de ea :-). O sa fiti intampinati cu paine si sare, precum Matei cand a atacat Moldova Nebiruita ;-). CLUJUL NU E kolozsvar !!! Si sa va fie clar ... NOI AM FOST PRIMII IN ARDEAL !!!!!!!!!!
raspunde

Cam multe greseli (ortografice si logice)

thumb down thumb up
vineri, 20 mai 2011, 22:21
de Maghiar

Moldova nebiruita: Stefan semnase tratate de vasalitate fata de Matia, si Stefan a avut si el infringeri. Clujul e Kolozsvár in limba noastra orice ai face, precum Budapest e Budapesta, sau London e Londra, sau Gyula e Jula pentru voi. Nu ma intereseaza cine a fost primul, important e ca sintem toti aici acum, si vom mai mi impreuna destul de mult timp. Ati putut trai 70 de ani in Romania fara placuta, adica placuta nu are nimic de a face cu istoria, ci cu o politica actuala...
raspunde

Moise_Corvin Matyas

thumb down thumb up
sâmbătă, 21 mai 2011, 12:17
de Gaspar Attila

Dupa cum nici la statuile lui Michelangelo nu sunt adaguate ulterior placute, tot asa nici statuile lui Janos Fadrusz nu trebuiesc falsificate, deoarece in acest fel nu exprima mesajul autorului. Sunt convins ca Michelangelo si Fadrusz ar protesta impotriva oricarei adaugiri, daca ar fi in viata. Nu sunt, deci, ei nu mai pot protesta, trebuie sa o facem noi, care dorim sa traim impreuna in pace si iubire, cum ne-a poruncit Domnul nostru Isus Cristos. Pentru aceasta trebuie sa ne rugam unii pentru altii, mai mult, trebuie sa ne rugam impreuna!GA.
raspunde

Parare

thumb down thumb up
sâmbătă, 21 mai 2011, 16:50
de István

Monumentul a fost creat de Fardsz János in 1902 :si era scris Mátyás Király,eu sint de parare ca numai autorul ( sculptorul) are dreptul sa schimba inscriptia!!!
raspunde

Placuta

thumb down thumb up
duminică, 22 mai 2011, 17:09
de roman de ieri

Daca placuta ar fi o opera pe masura monumentului as zice da, dar in situatia data e o bascalie la adresa monumentului.Haideti sa fim sinceri si sa spunem cu voce tare ca ,acolo unde noi romanii am intervenit numai si numai prostie a iesit......Lasati statuia asa cum a fost ea conceputa si sa nu ne betem joc de ea.Sa nu vada lumea cat santem de retrograd,ca neam am vrut sa zic....
raspunde

placuta lui Funar

thumb down thumb up
luni, 23 mai 2011, 18:42
de Syőcs Olga

placuta nu are ce cauta pe statuia
raspunde

statuia mathias rex

thumb down thumb up
luni, 23 mai 2011, 22:23
de Cormos Ibolya

Eu am trait trei ani in Cluj,dar nu am vazut nici o inscriptie despre Nicolae Iorga.Acest lucru nu inseamna ca nu respect pe D ul Nicolae Iorga,dar dupa mine nu are nici o legatura cu Matyas Kiraly.Lasati statuia asa cum a fost ea conceputa.
raspunde

statuia...

thumb down thumb up
marţi, 24 mai 2011, 11:41
de Horváth Péter

... sa ramane in forma sa originala, FARA PLACUTZA !!!
raspunde

Propunere

thumb down thumb up
marţi, 24 mai 2011, 16:49
de Laci

Placuta sa fie asezata pe casa lui Funar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
raspunde

Placuta

thumb down thumb up
miercuri, 25 mai 2011, 21:22
de \Balazs Ferenc

Un obiect de arta trebuie sa fiie si ramana asa cum a creiat artistul .Istoria nu poate modifica asa cum doreste funar.
raspunde

H 9400 Sopron,Ötvös u.3.I.7. Hungaria

thumb down thumb up
miercuri, 25 mai 2011, 21:35
de Szommer István

A kolozsvári Mátyás király szobor eredeti felirata "MÁTYÁS KIRÁLY".Ezt kell újra kiírni!
raspunde

comentar

thumb down thumb up
vineri, 27 mai 2011, 12:43
de Cosciug

Funariu si ai lui traesc cu capul in epoca de piatra, pacat ca prostia nu doare. Sa va ja naiba cu ironiile voastre soviniste care de fapt nu mai au nici un rost...
raspunde

Vad ca nu se intelege

thumb down thumb up
vineri, 27 mai 2011, 19:25
de conu'

adevarata problema a udmr-ului si a ungurimii. Pe ei ii deranjeaza faptul ca din placuta transpare faptul ca Matias era de origine romana. Adica cum? cel mai mare rege al Ungarieei sa fie roman? nu se poate accepta asa ceva in constiinta si mandria ungurului! Restul e cancan!
raspunde

X matias

thumb down thumb up
luni, 30 mai 2011, 12:59
de Cosciug

draga coane, majoritatea ungurilor stie ca familia lui Matei Corvin, rtesp tatal, Iancu de Hunedoara nu a fost de etnicitate ungureasca. A fost de origine vlaha, cumana sau sirb-crota este un fapt de interpretare si nu de certitudine istorica. Ceaa ce stim cu siguranta este ca in evul mediu nationalismul era necunoscut si in regatul unguresc cine a devenit nobil a devenit nobil maghiar prin definitie. Acest princip defineste si starea lui Matei Corvin indiferent de originea tatalui sau. Mai stim ca Vald Tepes a fost membru in acelasi cavaleriordin ca Iancu de Hunedoara cu cine au fost probabil si inrudit, Draco ordin stiftat av regele Ungariei in 1404.
raspunde

X matias

thumb down thumb up
luni, 30 mai 2011, 13:00
de Cosciug

draga coane, majoritatea ungurilor stie ca familia lui Matei Corvin, rtesp tatal, Iancu de Hunedoara nu a fost de etnicitate ungureasca. A fost de origine vlaha, cumana sau sirb-crota este un fapt de interpretare si nu de certitudine istorica. Ceaa ce stim cu siguranta este ca in evul mediu nationalismul era necunoscut si in regatul unguresc cine a devenit nobil a devenit nobil maghiar prin definitie. Acest princip defineste si starea lui Matei Corvin indiferent de originea tatalui sau. Mai stim ca Vald Tepes a fost membru in acelasi cavaleriordin ca Iancu de Hunedoara cu cine au fost probabil si inrudit, Draco ordin stiftat av regele Ungariei in 1404.
raspunde

Despre regele Ungariei

thumb down thumb up
miercuri, 1 iunie 2011, 19:44
de Secui

Daca tata e roman si mama unguroaica, oare copilul ce nationalitate are ? Interesanta intrebare, nu ? Matyas a vorbit limba maghiara, latina, ceha si germana. Mama era unguroaica, nu era ortodox, si nu stia romaneste. Atunci nu inteleg, de ce era roman ? Asta ar insemna, ca oricare om care a fost nascut de o romanca,nu este catolic si nu stie ungureste, dar tata e ungur, eu zic ca toti sunt "unguri".Ce ziceti de asta ? Acuma muriti de ras, nu ?
raspunde

Mathias rex

thumb down thumb up
vineri, 3 iunie 2011, 11:25
de Cosciug

discutia in acest sens nu are nici un rost deoarece un fenomen medieval nu se poate interpreta cu prejudecatile secolului 21. Ungaria, ca si toate celalalte regate in Europa a avut monarchi de diferite origini etnice dar acest fapt odata cu incoronarea nu a mai avut nici o semnificatie. Oare Hohesoler fon Sigmaringen a fost roman? dar nimeni nu contesta ca a fosr regele Romaniei. Nicolaie Iorga, cine printre altele a scris o vasta monografie despra migrarea romanilor, in placuta amintita face o aluzie in spiritul epocii tezirii nationale care se poate interpreta ca o anecdota bombastca. Daca placa este leac pentru sufletul romanesc eu zic sa fie expusa!
raspunde

plăcuţa lui Funar

thumb down thumb up
duminică, 12 iunie 2011, 19:40
de Pápai Juliu

Orice modificare adusă inscripţiei făcut de sculptorul realizatator al statuei lui Mátyás Király este o batjocorire făcute de nişte savanţi cu idei naţionaliste.Să fie pus înapoi inscripţia iniţială lui Fadrusz János.
raspunde

placuta lui funar

thumb down thumb up
duminică, 16 octombrie 2011, 22:37
de k2

dar placuta cu AVE CEZAR VAVAN unde trebuie pusa?
raspunde

Adauga un comentariu

Atentie:
Mesajul tău va fi publicat după moderare.
ziuadecj.ro isi rezerva dreptul de a nu publica acele comentarii care contin atacuri la persoane, cuvinte indecente sau injurioase.

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.
Mesajul tau a fost trimis si va fi afisat curand.