Politica

Cum sunt văzuţi ardelenii de ceilalţi români

Un sondaj IRES arată că transilvănenii sunt singurii pentru care românii nu găsesc nici o caracteristică negativă. Bucureştenii sunt cei mai rău văzuţi.
Publicitate

Un sondaj de opinie realizat la nivel naţional de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES), condus de sociologul clujean Vasile Dâncu, arată că transilvănenii şi bănăţenii sunt românii cei mai apreciaţi de... români. La polul opus, bucureştenii şi moldovenii adună cele mai multe aprecieri negative.

La întrebarea deschisă “Ce trăsătură care îi deosebeşte de restul românilor au transilvănenii?”, între cele 24 de trăsături prezentate în studiu nici una nu are caracter negativ. Potrivit respondenţilor, principalele caracteristici care i-ar singulariza pe transilvăneni printre români ar fi: “patriotismul / naţionalismul”, menţionat de 12% dintre respondenţi, “cinstea / corectitudinea” - 8%, “hărnicia” - 7%, “sunt mai uniţi” şi “sunt calculaţi / disciplinaţi” câte 5%. Printre alte trăsături specifice enunţate mai merită menţionate: “mai civilizaţi”, “calmul” şi “seriozitatea” - câte 4%, “mai occidentali” - 3%, “inteligenţa / înţelepciunea”, “mai educaţi” şi “demnitatea”, câte 2%, “răbdarea”, “sunt superiori”, “sunt respectuoşi”, câte 1%.

În cealaltă extremă se situează bucureştenii, despre care românii au găsit doar trei trăsături pozitive: “sunt buni / harnici / de bun simţ” - 4%, “hotărârea / ambiţia” - 3%, respectiv “isteţimea” - 2%. În rest, principalele lor caracteristici ar fi: “aroganţa / îngâmfarea” - 13%, “sunt şmecheri / parşivi”, “delăsarea / lenea”, “traiul mai bun / sunt mai bogaţi”, “sunt vulgari / imorali / hoţi” şi “irascibilitatea”, câte 5%. Alte trăsături specifice bucureştenilor ar mai fi: “se cred superiori celorlalţi români” - 4%, “sunt agitaţi” - 3%, “răutatea / invidia” - 3%, “egoismul”, “tupeul / obrăznicia”, “prostia”, “seamănă cu ţiganii” şi “nesimţirea”, câte 2% sau “sunt mitici” - 2%.

Dominante sunt trăsăturile negative şi în cazul moldovenilor, definiţi prin: “accent / felul de a vorbi” şi “lene” de 10% dintre români, “cultura / tradiţiile / obiceiurile” şi “patriotismul”, câte 6%, respectiv “sărăcie / sunt necăjiţi” şi “prostie / incultură / sunt înapoiaţi”, câte 5%. Printre altele, mai sunt menţionate “credinţa” şi “lentoarea”, câte 2%, “sunt beţivi”, “sunt manipulabili”, “sunt comunişti”, “sunt simpli / umili”, “naivitatea” şi “ţigănia”, câte 1%.

Bănăţenilor nu li s-au găsit decât două caracteristici negative: “se consideră mai bogaţi / avansaţi / deştepţi” şi “egoism”, câte 1%. Trăsăturile dominante ale bănăţenilor sunt: “hărnicia / sunt gospodari” - 11%, “cinste / corectitudine” - 8% şi “mândria / orgoliul” - 7%. Printre altele, se mai definesc prin: “ei sunt fruntea”, “sunt mai occidentali / se simte influenţa vestică” şi “seamănă cu ardelenii” - câte 3%, “sunt civilizaţi” - 2%, “sunt realişti” şi “sunt oameni de sine stătători”, câte 1%. Oltenii par a deţine melanjul complet al trăsăturilor pozitive şi negative. “Iuţeala” - 8%, “mândria” şi “sunt şmecheri”, câte 6%, “îngîmfarea” şi “sunt vorbăreţi”, câte 5%, par a fi caracteristicile definitorii ale oltenilor. Menţionate mai sunt: “sunt energici” - 3%, “sunt descurcăreţi”, “sunt neinteligenţi”, “sunt aprigi”, “dorinţa de a conduce”, “sunt necivilizaţi”, câte 2%, “sunt ca moldovenii”, “sunt căpoşi”, “sunt glumeţi”, “sunt conservatori” şi “loiali”, câte 1%.

Transilvănenii se văd pe ei înşişi harnici, serioşi, sinceri şi plini de căldură. În schimb, cei din sud îi caracterizează pe ardeleni ca fiind calmi, civilizaţi, patrioţi şi naţionalişti, în vreme ce pentru moldoveni suntem uniţi, occidentali, cetăţeni maghiari, păstrători ai tradiţiilor, hotărâţi, luptători, ambiţioşi, calculaţi şi disciplinaţi. Pentru bucureşteni, ardelenii sunt calmi, cinstiţi, corecţi, harnici, patrioţi, naţionalişti, mai uniţi, răbdători, serioşi, demni, calculaţi, disciplinaţi, superiori. Surprinzător, nici chiar locuitorii capitalei nu au o imagine tocmai idilică despre ei înşişi, autocaracterizându-se drept agitaţi, delăsători, leneşi, egoişti, mitici, neserioşi, nesimţiţi, trai mai bun, mai bogaţi, vulgari, hotărâţi, ambiţioşi, buni, harnici şi de bun simţ.

Ardelenii şi bănăţenii, în schimb, nu au păreri prea bune despre locuitorii nici unei alte regiuni a ţării. Pentru transilvăneni, bucureştenii sunt egoişti, neserioşi, răi, invidioşi, se cred superiori, sunt şmecheri, parşivi şi irascibili, iar moldovenii sunt sinceri, inculţi, înapoiaţi, leneşi, nepăsători, pasivi, mincinoşi, violenţi, aprigi, îndrăzneţi, uniţi şi ţin la ţară. Dinspre Transilvania şi Banat, oltenii par definiţi prin accent, sunt căpoşi, descurcăreţi, glumeţi, vorbăreţi şi îngâmfaţi, în vreme ce pe munteni îi reprezintă accentul şi faptul că sunt muncitori, harnici, patrioţi şi avari / ţin la ban. Studiul a fost realizat în 25 ianuarie pe un eşantion de 1.036 de persoane majore şi are o eroare maximă tolerată de +/- 3,1%.


Publicitate

Comentarii

nici o caracteristică negativă

thumb down thumb up
marţi, 8 februarie 2011, 08:17
de Tanti Gabi de la Cluj

Ce mai:sunt cei mai, cei!!.(vezi si votul masiv dat bishnitzarului de la Cotroceni-BoK,fiind mic copilas).De ce,as avea incredere in Ei !!!
raspunde

schimba postul

thumb down thumb up
marţi, 8 februarie 2011, 11:25
de Nea Caisa

In loc sa urmaresti telenovelele care-ti sunt recomandata, dai pe Antena3, si uite ce patesti
raspunde

...

thumb down thumb up
duminică, 30 octombrie 2011, 23:54
de ion

Cu toate ca Boc nu se pricepe la economie, uite ca nu a furat nimic, si nu se tiganeste cu nimeni. Pe langa asta Cluj, a avut o crestera enorma in urma administratiei lui Boc. Deci nu e chiar asa de rau, pe cum l-ati facut voi sa fie. Nu l-as mai vota, si nu imi place de el, dar e un om corect.
raspunde

Adevarat

thumb down thumb up
marţi, 8 februarie 2011, 08:20
de mario

Si culoarea pielii difera, in bucuresti is mai multi tigani !
raspunde

* Subiect:

thumb down thumb up
marţi, 8 februarie 2011, 11:24
de Adrian

Ar fi si culmea sa ne aleaga presedintele miticii sau moldovenii. Desi, cu meteahna lenii si milogelii s-au pricopsit si multi dintre ardelenii nostri.
raspunde

au uitat

thumb down thumb up
marţi, 8 februarie 2011, 11:24
de daniel morar

Romanii,ca toti oamenii din lume,sint mai buni sau mai rai,cinstiti sau hoti etc................................................Se pare ca transilvanenii au cam uitat de unde rasare soarele pentru toti romanii.
raspunde

din pacate

thumb down thumb up
marţi, 8 februarie 2011, 14:49
de ardelean

...rasare de la Bucuresti, desi tare mi-as dori sa rasara de la Viena, ca pe vremea cand eram imperiu
raspunde

daca

thumb down thumb up
miercuri, 9 noiembrie 2011, 03:29
de ion

era mai bine in imperiu, dar il imparteam "frateste" cu ungurii. dar ca tara independenta, am fi. decat cu voi, lenesii, mai bine singuri.
raspunde

asa sunteti voi ardelenii !

thumb down thumb up
duminică, 29 iulie 2012, 16:21
de Adrian

Si nu plecati odata dracului din tara, ca nu va mai suport cu prostia, lipsa voastra de caracter si cu mizeria voastra slaninoasa! Sa nu mai puna unul piciorul in Bucuresti. Duceti-va pe pustii, la viena, la unguri, la cine vreti voi. Neam de servitoare si robi, asta sunteti si asta ati fost totdeauna. Pe vremea regelui mergeai duminica in Cismigiu si-ti luai servitoare ardeleanca, asta erati, neam de ***** si de servitoare fara capatai venite la **** in Bucuresti ca acasa mureati de foame. Traiti prost, taranii vostru sunt saraci, mancati prost, va imbracati prost, sunteti tampiti si lenti si sunteti cei mai ordinari si lipsiti de caracter dintre toti Romanii. P.S. Valabil numai pt ardeleni, banatenii sunt ok.
raspunde

r....d

thumb down thumb up
luni, 8 decembrie 2014, 16:14
de gasca ioana

avort nereusit...
raspunde

de unde?

thumb down thumb up
marţi, 8 februarie 2011, 15:17
de dani

Din Japonia ?
raspunde

Orgoliul gol

thumb down thumb up
marţi, 8 februarie 2011, 14:55
de Radu

Si ce insusiri negative si-au gasit oare ardelenii? Probabil au uitat sa il mentioneze pe cel mai vizibil: orgoliul ... fara fundament Se cred cei mai buni dintre romani.... ce mai,.perfecti de-a dreptul... Nimeni nu se ridica la standardele ardeleanului... Toti ceilalti sunt prosti idioti, lenesi mitici.... Ardeleanu e insa perfect! E romanul ideal, verde si plin de calitati... De aia l-a dat pe Boc tarii si l-au votat in corpore pe Basescu... Si tot de aia au primari vinituri in mai toate orasele mari din ardeal... HAHAHAHAHAHAHA
raspunde

* Subiect:

thumb down thumb up
marţi, 8 februarie 2011, 18:02
de Adrian

aia cu primarii e corecta. dar tu de unde esti, din ce zona, ca nu-mi par de-al locului?
raspunde

de mine

thumb down thumb up
marţi, 8 februarie 2011, 18:25
de alex

Doar e facut de un clujean studiul asta...nu era posibil sa iasa altfel. Un lucru e cert insa: ardelelnii sunt modesti:) Sa fim seriosi.... mai stim un ardelean foarte iscusit. Ii zice Boc. Or fi ardelenii fruncea(sau banatenii,ca inca nu s-au decis care sicrie inc artile de istorie.
raspunde

tot extern?

thumb down thumb up
marţi, 8 februarie 2011, 20:06
de Adrian

Nici tu nu esti de p-acilea. Banatu-i fruncea. Si e bine sa fii orgolios, cata vreme tu stii sa folosesti pasta de dinti, toaleta...si e o vorba: modestia, sora buna cu prostia....
raspunde

* Subiect:

thumb down thumb up
marţi, 8 februarie 2011, 20:52
de Adrian

Ca sa nu zic de ractia la inundatii: ardeleanul is scoate singura pa din casa, mai cu ajutorul vecinilor...Restul i-am vazut suferind in carciuma si cersind ajutor de la stat. Ei, asta e un motiv pentru car vreau sa se stie clar ca sunt in primul rand ARDELEAN, si pe urma, de multe ori rusinat, ca-s roman
raspunde

ardealu-i fruncea

thumb down thumb up
miercuri, 9 februarie 2011, 00:35
de EU

mie mi se pare un studiu cat se poate de real...adevarul asta e...moldovenii sunt majoritatea inculti,oltenii sunt de-a dreptu haioshi,bucurestenii vulgari si plini de ei k doar locuiesc in capitala ....singurul defect al ardealului e BOC
raspunde

ardelenii

thumb down thumb up
duminică, 6 ianuarie 2013, 12:49
de mihai

voi aveti cultura? daca nu va ramaneau casele de la sasi si unguri traiati si acum ca si sobolanii in pamant . majoritatea sunteti mincinosi si lenesi.
raspunde

Sa nu ne mintim

thumb down thumb up
miercuri, 9 februarie 2011, 14:18
de Laudatu

Răbdători (fără reacție, cuminți, înghit multe, ușor manipulabili...)
raspunde

laudarosii din ardeal

thumb down thumb up
vineri, 11 februarie 2011, 15:04
de florin

bai ala cu ardealu care te crezi fruntea ! ai dreptate cand spui ca ti se pare ! nu mai poti de atata cat te lauzi .anatomic luand ,fruntea nu are creer ,gandirea si inteligenta pleaca din partea posterioara a craniului .dar nu teai referit la ce sunteti fruntea ! la laudarosenie , la prostie , ingamfare ,ori la ,a va da cu parerea despre ceilalti romani ,fara sa va vedeti pe voi ce fel de oameni sunteti ?daca nici pana acuma nai aflat , cultura si tot cea ce vrei sa stii de capitolul inteligenta moldova este creerul si cultura acestui neam romnesc . cauta sa fi mai retinut in ce priveste parerea ta despre moldoveni si despre ceilalti romani ,ca nu esti tu vreon mefisto ,si nai verificat tu inteligenta la fiecare roman in parte ! cat despre defecte ,pot spune ca aveti cu carul .
raspunde

Gasiti-va ocupatie!

thumb down thumb up
vineri, 11 noiembrie 2011, 16:27
de bab

O batjocura de studiu :)) ceea ce e clar din moment ce e realizat de un ardelean.Aici se vede corectitudinea si seriozitatea care le lipseste cu desavarsire.
raspunde

@

thumb down thumb up
luni, 14 noiembrie 2011, 20:24
de coco

Ai dreptare, e "creerul".....
raspunde

zau?

thumb down thumb up
vineri, 15 martie 2013, 22:12
de sosa

Dar tu cu ai tai din regiunea ta, va vedeti defectele oare? sau cand te duci in alt oras, din alta regiune o dai in sus si tare cu comentarii despre neajunsurile sale si despre oamenii de acolo, dupa care te lauzi cu cat de fain e la tine acassa?
raspunde

laudarosii din ardeal

thumb down thumb up
vineri, 11 februarie 2011, 15:04
de florin

bai ala cu ardealu care te crezi fruntea ! ai dreptate cand spui ca ti se pare ! nu mai poti de atata cat te lauzi .anatomic luand ,fruntea nu are creer ,gandirea si inteligenta pleaca din partea posterioara a craniului .dar nu teai referit la ce sunteti fruntea ! la laudarosenie , la prostie , ingamfare ,ori la ,a va da cu parerea despre ceilalti romani ,fara sa va vedeti pe voi ce fel de oameni sunteti ?daca nici pana acuma nai aflat , cultura si tot cea ce vrei sa stii de capitolul inteligenta moldova este creerul si cultura acestui neam romnesc . cauta sa fi mai retinut in ce priveste parerea ta despre moldoveni si despre ceilalti romani ,ca nu esti tu vreon mefisto ,si nai verificat tu inteligenta la fiecare roman in parte ! cat despre defecte ,pot spune ca aveti cu carul .
raspunde

dupa cum vad eu ...

thumb down thumb up
sâmbătă, 26 februarie 2011, 01:23
de dasi

sunt ardelean si destul de umblat prin tara, din nefericire in moldova am fost doar in treacat, iar in oltenia deloc, neavand ocazia. ce am observat: 1. bucurestenii pe care i-am intalnit foarte sociabili, dar cu un simt crescut al superioritatii, auzind din gura unuia chiar ca bucurestiul este tara, iar ceilalti restul. oricum o parere generala buna, excluzandu-i pe oamenii necivilizati si fara caracter care la o adica sunt peste tot in ro. 2. moldovenii(colegi de facultate) fooarte de gasca, da, le place bautura, saritori mereu, ti faci usor prieteni. defect....cam lenesi, dar cu minte apriga. 3.banatenii...... dezamagirea cea mai mare, neasteptata. am fost anul trecut in timisoara, iar surprizele s-au tinut lant de cum am ajuns in gara. o mizerie de nedescris, caini vagabonzi si betivi in interiorul garii, in sala de asteptare si lamga casele de bilete+totul parea ca se darama. mergand in oras, am intalnit o gramada de smecherasi, iar unii dintre ei chiar se legau de tine vazand ca esti strain, avand bagajele dupa tine, lucru care, evidentiez, nu mi s-a intamplat niciunde. 4. maramuresul....numai cuvinte de lauda. muncitori, corecti, cu bun simt. e valabil si pt oradea, care este in vest. una peste alta, sunt oameni si oameni carora nu tb sa le pui eticheta in functie de zona din care provin. tb sa existe doar o dorinta pentru toleranta. parerea mea despre timisoara e subiectiva, dar a fost prima mea impresie, chiar imi doresc sa ma insek.
raspunde

Un adevar care doare

thumb down thumb up
joi, 10 martie 2011, 21:06
de POPESCU

SE VEDE FOARTE CLAR DIN MODUL VOSTRU CIVILIZAT DE EXPRIMARE CA VOI BANATENII SUNTETI FOARTE CIVILIZATI. CA SA VA DATI SEAMA DE ADEVARATA CONTRIBUTIE A BANATENILOR LA DEZVOLTAREA NEAMULUI ROMINESC VA ROG SA CITITI SI SA SCRIETI PRIN CE S-AU REMARCAT BANATENII DE-A LUNGUL ISTORIEI,SA DATI EXEMPLE DE ROMANI DIN BANAT CARE AU FACUT CEVA CIT DE CIT REMARCABIL IAR DUPA ACEEA SA COMPARATI ACEASTA CU ISTORIA OLTENIEI SI CU PERSONALITATILE DIN OLTENIA CARE AU CONTRIBUIT NU NUMAI LA DEZVOLTAREA TARII CIT SI LA DEZVOLTAREA OMENIRII. PENTRU UMILA VOASTRA CUNOSTINTA O SA DAU CITEVA EXEMPLE DE PERSONALITATI DIN OLTENIA:CONSTANTIN BRINCUSI, GOGU CONSTANTINESCU, NICOLAE TITULESCU,HENRI COANDA, JAN NEGULESCU ,EUGEN IONESCU,NICOLAE BALCESCU,PETRACHE POENARU,ARISTITA ROMANESCU,TITU MAIORESCU,GHIORGHIE TITEICA,NICOLAE VASILESCU CARPEN,ION MAIORESCU,BRATIENII,NICOLAE ROMANESCU,ALEXANDRU MACEDONSCHI,CORNELIU BABA,SABIN BALASA,ION TUCULESCU,TEODOR AMAN,CONSTANTIN LECA,NICOLAE COCULESCU,TRAIAN LALESCU,LUDOVIC MRAZEK, RADULESCU MOTRU ETC VOI AVETI ASEMENEA PERSONALITATI ? EXEMPLIFICATI TOTI DOMNITORII DIN TARA ROMINEASCA CU MICI EXCEPTII – FANARIOTII – SUNT OLTENI. NU ARE SENS SA-I AMINTIM PE TOTI DAR OSA DAM CITEVA EXEMPLE: BASARAB,MIRCEA CEL BATRIN,VLAD TEPES,NEAGOE BASARAB,MIHAI VITEAZU,MATEI BASARAB,SERBAN CANTACUZINO,CONSTANTIN BRINCOVEANU,GHIORGHIE BIBESCU,BARBU STIRBEI ETC. NU NUMAI VOIEVOZII OLTENI DIN TARA ROMINEASCA AU FACUT ISTORIE SI AU CREAT PROPRIA LOR TARA –NU ESTE CAZUL BANATULUI SI TRANSILVANIEI- DAR SI CISTIGAREA INDEPENDENTEI DE LA 1877 CIND ARMATA DIN OLTENIA A INVINS PE OSMAN PASA CARE A CAPITULAT IN FATA ACESTEIA,PRIMII REVOLUTIONARI DE LA 1848,INTRODUCEREA MASONERIEI IN TARA ROMINEASCA ,CONTRIBUTIILE LA PRIMUL RAZBOI MONDIAL-ECATERINA TEODOEOIU,LOCOTENENT PANOIU-,CEL DE AL DOILEA RAZBOI MONDIAL SI ALTELE STAU MARTURIE PRIN INTREAGA TARA SI NU NUMAI, JERFELE OLTENILOR, PENTRU CA VOI SA FITI LIBERI. DESPRE CEAUSESCU PUTEM SA SPUNEM CA UN OM CU PATRU CLASE IN SISTEM PUR SOCIALIST A REALIZAT ATITEA INCIT DUPA REVOLUTIE MOLDOVENII SI ACUN ARDELENII CARE CONDUC TARA SI ZIC CA AU FACULTATI(SE VEDE DE LA O POSTA CA NU STIU CUM II CHIAMA)SE CHINUIE SA O FURE(EI SUNT CEI MAI CINSTITI NOI SUNTEM DOAR MITICI) SI SA O DEMOLEZE SI NU REUSESC. VA INFORMEZ CA DIN STATISTICELE DIN TARA SI DIN OCCIDENT IN CEA MAI MARE PARTE CEI CARE FAC FARADELEGI IN STRAINATATE SUNT DIN ARDEAL SI DUPA ACEEA DIN MOLDOVA.ULTIMELE AVIOANE CU TIGANII CARE AU FOST EXPULZATI AU ATERIZAT LA TIMISOARA SI ARAD UNDE AU RAMAS IN MAREA MAJORITATE TESTUL PLECIND IN ORASELELE DIN RESTUL BANATULUI. IN CEACE PRIVESTE PRODUSUL INTERN BRUT IN OLTENIA SE PRODUCE PESTE 75% DIN ENERGIA TARII SI PESTE 20% DIN PETROL FARA SA VORBIM DE AGRICULTURA SI DE INDUSTRIE. CU TOATE ACESTEA DREPT MULTUMIRE IN ZONA NOASTRA NU SE CONSTRUIESTE NICI O AUTOSTRADA. UN LUCRU CARE ESTE IMPORTANT DE AMINTIT ESTE CA IN ZONA OLTENIEI AU FOST CEI MAI MULTI HAIDUCI SI CI MAI MULTI PARTIZANI CARE S-AU OPUS COMUNISMULUI. ACUM FURATI SI JICNITI DUPA CE V-AM FACUT TARA –POATE ,BA NU SIGUR ,HABAR NU AVETI CA IMNUL ,STEAGUL SI MONEDA TARII TOT OLTENII AU DATO-INCERCAM SA NE REVENIM MAI ALES CA DUPA CE SE VA FACE PODUL DE LA CALAFAT SI APOI CEL DE LA BECHET TOATE MARFURILE CARE VOR TERCE SPRE GRECI,TURCI SI ORIENTUL MIJLOCIU VOR TRECE PRIN OLTENIA. DEASEMENEA TREBUIE SA STITI CA IN OLTENIA S-AU ASEZAT AMERICANII SI NU NUMAI LA FORD CI SI LA ELECTROPUTERE – NU IN ZONA IN CARE SE FACE MOL-SI SIGUR NU STITI CA FABRICA DE AVIOANE ASTEAPTA UN MARE PRODUCATOR DE AVIOANE AMERICAN. TOT CE SE INTIMPLA IN ROMINIA DUPA REVOLUTIE SPUNETI CA ESTE DIN CAUZA NOASTRA DAR NU VRETI SA VEDETI CA DATORITA NUMARULUI VOTANTILOR CONFORM DEMOCRATIEI ESTE CU MULT MAI MARE LA VOI SI NU LA NOI SI DE ACEEA A APARUT ILIESCU –MOLDOVEAN ,BASESCU- MOLDOVEAN SI BOC –ARDELEAN IAR CONSTANTINESCU- OLTEAN ADEVARAT OM CU FACULTATE ASA CUM AVETI SI VOI PE MARGA SAU UN ISARESCU TOT OLTEAN NU AU AVUT VOIE SA VA SCOATA DIN STITI VOI CE. DUPA TOT CE VAM SPUS SA NU INCEPETI CU FAPTUL CA VOI VRETI SA VA DESPRINDET DE NOI CA NU NE IMPRESIONATI CU NIMIC MAI ALES CA DACA MERGETI IN TOATE CENTRELE ORASELOR DIN BANAT SI TRANSILVANIA VOI ROMINI NU A-TI TRAS NICI O LINIE PENTRU CA TOT CE ESTE IN ACESTE ZONE CONSTRUCTII,CARTE FUNCIARA CIVILIZATIE A FOST FACUT DE NEMTI SI AUSTRIECI SI FOARTE PUTIN DE UNGURI. TOCMAI DE ACEEA UNGURII SI NEMTII STIU CINE A FACUT ACEASTA TARA SI CINE ARE PERSONALITATE SAU MAI BINE ZIS CINE A FACUT CU ADEVARAT ISTORIA ACESTEI TARI. FAPTUL CA VA LAUDATI ASA DE MULT CU CEEA CE VOI NU A-TI CREAT CIVILIZATIE ,CULTURA,SI ARTA DE A CONDUCE (VOI INAINTE DE 1918 NU A-TI CONDUS NICI UN CATUN PENTRU CA NU AVEATI VOIE –DECI NU A-TI EXISTAT)SI FAPTUL CA NU STITI DECIT SA NE JIGNITI SI SA SPUNETI CU MULT PREA MULTA ENFAZA” EU SUNT ARDELEAN” DE PARCA ASTA AR REPREZENTA SI CEVA NU FACE DECIT SA NE CONVINGA DE FAPTUL CA SUNTETI FRUSTRATI SI NU AVETI NICI O BAZA.INAINTE DE A DA CU PIATRA GINDESTE-TE DACA AI LASAT O URMA CIT DE MICA PE ACEST PAMINT. CU STIMA.
raspunde

ce prostii scrieti

thumb down thumb up
miercuri, 4 mai 2011, 13:14
de mafalda

Iaca eu stau in ardeal de aproape 20 de ani si sunt de locul meu din Dobrogea.Inainte am facut faculatate la Iasi si o specializare la Bucuresti.Adevarul despre ardeleni este acesta: NU SUNT ADUNATORI CI DE-A DREPTUL ZGARCITI,NU SUNT MAI INTELIGENTI SI DOAR SE CRED ASA,de fapt mintea le umbla mult mai incet ca la altii si de aici si asa-ziza rabdare,Nu sunt frumosi si doar afemeiati -barbatii si..."darnice" femeile-(influenta maghiara),Sunt foarte critici si plini de prejudecati cu cei din alte regiuni..Bucurestenii sunt o adunatura din toate zonele si cei care-s cei mai rai sunt cei care au ajuns de curand acolo. ca doar trebuie sa calce pe cadavre ca sa se ridice in asa o junglaDaca faceti o analiza pe "etnii" sa vedeti ce surpriza ca asteapta:al doilea oras dupa Budapesta ca nr de etnici maghiari.In rest: sa nu uitam ca actualul presedinte a fost votat de Ardeal si diaspora si nici ca actualul premier-ca si alti premieri memorabili se trag din ardeal.
raspunde

noi nu din romani ne tragem !

thumb down thumb up
marţi, 8 noiembrie 2011, 12:45
de Radu Popescu

Ardelenii sunt mai buni decat restul romaniilor pentru ca nu din neamul "romanesc" se trag. Majoritate lor sunt unguri sau unguri romanizati.
raspunde

lasati nu va dati cu parerea Ok

thumb down thumb up
joi, 30 octombrie 2014, 20:17
de hegedus stephan

sunt ardelean din arad si nu venitura moldova , oltenia , orasele noastre spun totul avem cu ce sa ne mandrim suntem harnici , mandri ie , si cultura ne iubim ardealul , ne antelegem magiari , ardeleni , germani , cehi , sarbi , veniti sa vedeti aradul dar nu stati mult pe aici circulati , circulati
raspunde

fara TRANSILVANIA..

thumb down thumb up
miercuri, 20 iunie 2012, 08:04
de Paul

fara TRANSILVANIA , sudul tari nu ar fii altceva decat o extensie a baraganului , cu ciobani gen fecali si cu mult Balcanism de prost gust.Sugeti resursele din Transilvania ,ne ati bagat pe gat conducere din sud si sholdoveni, si inca mai aveti nerusinarea sa comentai.
raspunde

ardelenii

thumb down thumb up
duminică, 22 iulie 2012, 10:50
de sabin

E plina strainatatea de ardeleni ´patrioti´ la spalat babe si zidit rahat in soare.Muncesc pentru mandria lor,pentru titlul de a fi cei mai buni.Romanii sunt toti identici,o rasa inferioara controlata de tigani si unguri.Ce tara frumoasa avem si ce pacat ca este locuita...
raspunde

Diferente

thumb down thumb up
luni, 6 august 2012, 15:59
de mocean danutz

Cine vrea sa afle adevarul,nu are decat sa petreaca cateva zile in orase diferite,precum Bucuresti,Iasi Cluj. Incercati sa calatoriti pe rand cu taxi,autobuz, tramvai.....Ce veti constata ??....In Bucuresti taximetristii nu vor face decat sa se planga despre oricine ca fura , si bineinteles de viata chinuita pe care ei o duc din cauza ',,celorlalti''!!!!!,iar la final va cer o suma incredibila,fara ca macar sa porneasca contorul kilometric ! Multi din acesti ,,domni'' sunt mai de graba pirati decat taximetristi ! Daca ai ceva de obiectat,sunt in stare de orice,sa te ciomageasca,sa te omoare,te injura ca si cum tu esti talharul ,iar ei victime nevinovate ! Asa ceva nici nu auzi la Cluj ! Incearca sa mergi cu tramvaiul prin Bucuresti la o ora de varf ! Ai toate sansele ca la coborare sa constati ca iti lipseste portofelul ! Daca il prinzi pe hot asupra faptului,el face mai mare scandal decat tine,ca si cum tu ai fi incercat sa furi ceva de la el ! In 50 de ani de cand traiesc in Cluj , aici nu am auzit macar o data de asa ceva ! Caracteristica dominanta a bucuresteanului este tupeul, el nu se rusineaza daca l-ai prins furand,ci te acuza pe tine ca ai ceva cu el ! Familile instarite din Bucuresti isi angajeaza servitoare din Ardeal ! De ce? simplu ! Ardelenii nu fura ! Sa incerce cineva sa-si ia servitoare din sud ca il lasa in pielea goala !!!!
raspunde

subiect

thumb down thumb up
marţi, 9 octombrie 2012, 01:27
de ovi

Chestiile astea cu ardeleni vs olteni vs moldoveni, etc mi se par cu adevarat cretine, care poate ar tine doar la nivel de gradinita sau scoala primara. Ca sa nu mai vorbim de faptul ca aceste afirmatii pe care le-am citit aici legate de apartenenta fiecaruia la nu stiu ce regiune a tarii sint de sorginte nazista. Numai nazistii sustineau ca unul care s-a nascut intr-un loc e superior altuia numai si numai prin nasterea lui in acel loc. O idee absolut tampita, dar care vad ca inca prinde la ignorantii din ziua de azi. Adica sa afirmi faptul ca tu esti mai bun decat altcineva doar pt ca te-ai nascut in Ardeal si esti tu ardelean e o mare cretinitate si denota superficialitate in gandire. Oamenii sint egali. indiferent de regiunea tarii din care provin. Eu sint oltean si nu cred sub nici o forma ca ardelenii sau banatenii ar fi inferiori oltenilor sau restului romanilor…dar nici nu cred ca sint superiori. Sint unii care intr-o discutie in contradictoriu (nu conteaza care e subiectul acelei discutii), nu au argumente reale care sa stea in picioare si simt nevoia sa vina cu “argumente” idioate de genul: “no, dar eu is un ardelean/ banatean cinstit”. Asa si? Si daca esti ardelean/banatean ce? Trebuie cumva sa ma inchin in fata ta si sa-ti cant osanale, sau ce? Si eu poate ca sint nigerian. Ce argument e asta vreodata? Treci peste , nu ma intereseaza ce esti. Alt cliseu cretin pe care il mai aud din cand in cand este: “banatul ii fruncea”. E pe naiba! Asta e tot lozinca nazista. Si in plus subiectiva…pt ca aproape oricine va incerca sa isi puna “neamul” intr-o lumina mai favorabila fata de ceilalti. Dar asta nu inseamna ca are si dreptate. Eu nu sint nici ardelean si nici banatean si sint si mandru de asta. La cat de prost au condus Romania oameni care provin din Ardeal, credeam ca acestor afirmatii de pretisa superioritate li s-a mai dus din emfaza. Dar vad ca inca salasluiesc in oameni inculti, superficiali si care trec prin viata cu ochelari de cal si cu idei preconcepute.
raspunde

c

thumb down thumb up
vineri, 19 octombrie 2012, 11:35
de I.Micu

Eu cred ca Transilvania(transilvaneanul) nu are nevoie sa ise dea de catre regatean nimic.Dar nici sa nu i se ia. Nu avem ,cred eu, nevoie de respectul sau altceva de genul acesta din partea regatenilor. Sa fim lasati in pace cu ale noastre bune si rele. Cei ce gandesc asa(multi sau putin, romani sau ungurii) au o singura tara pe care o iubesc: TRANSILVANIA.
raspunde

transilvania

thumb down thumb up
joi, 22 noiembrie 2012, 22:26
de ovi

pt I. Micu: "Nu avem ,cred eu, nevoie de respectul sau altceva de genul acesta din partea regatenilor. Sa fim lasati in pace cu ale noastre bune si rele"- spuneai tu...asa si? Omule, a zis cineva ca nu va lasa in pace? S-a luat cineva de "mirobolantul" Ardeal? (a se obs ghilimelele). Eu am spus ca oamenii sunt egali indiferent de regiunea tarii din care provin. Dar se pare ca unii ardeleni au o mare problema considerandu-se mai civilizati si mai "culti" in cap decat restul, insa se afla grav in eroare si traiesc cu o iluzie.
raspunde

din Bucuresti

thumb down thumb up
marţi, 29 ianuarie 2013, 06:02
de cris

Tot ce citesc aici - numai rautati si copilarii....toti suntem oameni, cu fericirile si tristetile noastre. Ganditi-va la ce e mai important in viata, nu pierdeti timpul cu prostii ca o sa regretati. Viata e scurta..va spune cineva care a trecut prin multe si care se uita la voi toti si ii vine sa rada de ignoranta voastra
raspunde

un bucurestean

thumb down thumb up
luni, 11 februarie 2013, 16:04
de un bucurestean

Cand cei din Tara moldovei si cei din Tara Romaneasca se duceau la razboi voi ardeleni sugeati organul de reproducere al ungurilor- si in ce a ce priveste inteligenta nativa nu puteti niciodata sa va comparati cu moldoveni
raspunde

se minte dom"le se minte

thumb down thumb up
luni, 6 mai 2013, 11:00
de de tigani nu spuneti nimic?

eu unul nu cred o iota,clujul a ajuns paradisul tiganilor pe care ii vezi la tot coltul si in toate zonele posibile,iar centrul e o magherita ordinara unde se bea si petrece la sfarsit de saptamana in rest pace,Uitati-va cum arata centrul unui oras din Moldova ,Iasul,comentarile vin de la sine
raspunde

s-a dus vremea binelui

thumb down thumb up
miercuri, 9 septembrie 2015, 13:14
de ai perfecta dreptate

Corect,o remarca reusita pentru niste ardeleni ingamfati,clujul a decazut enorm ca infrastructura ,civilizatie si s-a umplut de tigani,pe autobuz,la gara in centru peste tot ii vezi!iar centru e o fata palida a ce a fost!
raspunde

se minte dom"le se minte

thumb down thumb up
luni, 6 mai 2013, 11:00
de de tigani nu spuneti nimic?

eu unul nu cred o iota,clujul a ajuns paradisul tiganilor pe care ii vezi la tot coltul si in toate zonele posibile,iar centrul e o magherita ordinara unde se bea si petrece la sfarsit de saptamana in rest pace,Uitati-va cum arata centrul unui oras din Moldova ,Iasul,comentarile vin de la sine
raspunde

pentru bastarzii care viseaza la Imperiu

thumb down thumb up
vineri, 17 mai 2013, 14:00
de alex

Bastarzilor, Se rasucesc in mormant strabunii nostri care au luptat ca voi sa fiti liberi in Transilvania! Au luptat ca voi sa puteti spune acum ca era mai bine in imperiu sau ca va face ti unguri, cum l-am auzit pe unul in SIbiu! Romanii au fost cei mai multi in Transilvania si erau singurii care nu erau recunoscuti ca natie. Asta se intampla cand inveti istoria din Libertatea sau Cancan!
raspunde

CAM MULTI TIGANI~

thumb down thumb up
luni, 25 noiembrie 2013, 21:46
de MACHE!

IN CLUJ,MAI BINE MA MUT IN BOTOSANI!
raspunde

De ce este Romania altfel

thumb down thumb up
marţi, 28 ianuarie 2014, 06:38
de ereticu

Traiesc in Maramures,aici m-am nascut,si nu vad nimic mai presus la ardeleni/maramureseni vs.regateni,dimpotriva mi-am luat niste tepe de zile mari de la ardeleni.Cred ca traim aici ca "viermii in rana" ne tepuim/furam unii pe altii si pe urma cautam calitati inexistente ca sa ne linistim constiinta.Cititi Lucian Boia "De ce este Romania altfel"o carte/eseu mare, ar trebui predata in scoli
raspunde

ardeleni vs bucuresteni

thumb down thumb up
sâmbătă, 1 februarie 2014, 09:08
de ld

Este adevarat ca ardelenii sunt mai calmi, rabdatori, mai disciplinati, uniti, mai harnici si perseverenti. Nu sunt mai inteligenti decat alti romani. Printre ardeleni, ungurii si sasii (care ne-au mai ramas), sunt mai corecti decat romanii. Replica, la comentariile voastre rautacioase, la adresa ardelenilor : lasati-ne pe noi in pace, in Ardeal, cu ungurii nostri, cu care ne simtim bine. Nu v-am cerut si nu va cerem nimic, ne descurcam si fara voi. Stapanirea austro-ungara ne-a invatat sa fim rabdatori, disciplinati, uniti si patrioti. Voi, bucurestenii, ati invatat de la otomani, coruptia, care de la voi porneste si se extinde, ca o plaga, in toata tara. De aceea Basescu are priza la ardeleni, pt. ca incearca s-o starpeasca!!!
raspunde

raspuns

thumb down thumb up
miercuri, 21 mai 2014, 14:25
de Margareta

Frate Ardelean , gurata aur graieste .
raspunde

DE la un Targovistean

thumb down thumb up
vineri, 30 mai 2014, 21:55
de Adrian

Ok, inteleg ca exista in Transilvania punctul asta de vedere cum ca vreti sa stati voi singuri si sa va faceti voi economia voastra, ca sunt de ca.cat bucurestenii si ca sudul tarii va suge vlaga, etc...insa eu cred ca sunteti minoritari astia. Adica cred, sau asa imi place sa cred ca in Ardeal sunt inca majoritari romanii cu capul pe umeri si care stiu ce s-a intamplat cu ei in istorie acolo. Pe scurt, pt papagalii din Ardeal care se cred superiori regatenilor, vreau sa le spune urmatoarele: Noi astia din sud ne-am facut singuri stat si am supravietuit cum am putut vicisitudinilor istoriei. Dupa unirea cu Moldova, am fost un sta ceva mai puternic si , na, ne-am gandit si noi sa salvan fratii nostri mai necajiti din Ardeal, pt ca suferisera cam 1000 de ani ca sclavi la unguri. Si tare s-au bucurat de libertate. Tin sa mentionez ca tot din sud au venit armatele valahe si au inlaturat conducerea maghiara in 1600, ma rog...trec niste ani si, ce sa vezi, s-au trezit fiii acestor ardeleni acum ca nu le mai place, ca ei sunt imperiali (fosti sclavi pe plantatiile grofilor, de fapt) si ca sunt niste civilizati ca si cum ar fi trait ei in castelele din Transilvania, nu magiarii. Bai bai, nesimtitilor, ieftinilor, nu va e ma rusine. In primul razb mond au murit 800.000 de romani din sud si Moldova pt libertatea voastra si voi o ardeti ca sunteti crescuti in civilizatia austro-ungara?! Scavilor! La 24 de ore dupa ce va deslipiti de noi ardealul va fi in Ungaria si veti fi din nou sclavi la maghiari. Sa nu credeti ca va iarta aia la cat sunt de frustrati pe tema Ardealului pierdut... Sa nu va prindem ca dupa veniti iara cu miloaga sa va dezrobim. Inca ceva, desteptii lu peste prajit: ce va dati ma mari cu orasele alea din ardeal ca nu e un oras romanesc acolo. Alea sunt facute de sasi si maghiari. N-ati facu nimic acolo. Asa ca, gura mica, mai bagati si capul in pamant cand vorbiti de noi astia din sud si moldoveni. Bucurestiul ca si celelalte orase din Regat sunt romanesti 100%. Alea din ardeal sunt 100% sasesti sau unguresti si 0% romanesti. Sunt mai multe de scris despre voi, dar ma opresc aici. O intrebare la final: nu va e un pic jena vis a vis de ce am zis mai sus? dcaca nu, atunci chiar ca sunteti saraci cu duhul. P.S. m-am adresat acelor ardeleni rataciti de nemului romanesc. Respect pt ardelenii patrioti.
raspunde

Transilvania

thumb down thumb up
marţi, 18 noiembrie 2014, 10:17
de gerula

Ai dreptate Adrian. Eu stau in Transilvania si din pacate romanasii astia de aici , se cred buricul pamintului. Sunt influentabili si sunt si multe corcituri. Vor avea ce-si doresc.
raspunde

miticii sunt prosti la istorie

thumb down thumb up
duminică, 5 aprilie 2015, 14:07
de cristi

ei miticule prost habar nu ai tu de istoria ardealului. si te mai miri de ce noi romanii ardeleni vrem sa va dam cu piciorul in fund. pai unde 1000 de ani am fost noi romanii ardeleni sclavi ba prostule. pai roimanii ardeleni pana in 1400 s-au tot batut pentru pamantul lor cu ungurii, sasii, secuii. ba chiar nici sa plateasca ungurilor nimic nu au dorit in multe locuri. bai pune mana miticule prost si citeste cronologia publicata de cornel barsan sa vezi ca pe parcursul sfarsitului XIV au fost neintrerupte lupte intre unguri aliati cu sasii si secuii impotriva romanilor ardeleni. bai miticule de la bucuresti de voievodul transilvaniei romanul borșa ai auzit ba tantalaule sau de voievodul transilvaniei kan? da ce sa auzi. ce te intereseaza pe tine. ca doar tu esti o pulica bleaga de la sud de carpati fara sange in vana. vai de pulicica ta. in timpul acestor voievozi si in special a lui kan transilvania a fost mai puternica ca tot jegul ala de stat al vostru de la sud de carpati impreuna cu moldoveni cu tot. de razboaiele ungurilor condusi de carol robert ai auzit ba prostule de mitic. razboaiele din 1318 de la topa(judetul cluj) intre ungurii condusi de carol robert si romanii ardeleni. batalia de la bontida 1320 intre ungurii condusi de carol robert si romanii ardeleni. batalia de la deva in 1321 intre ungurii condusi de carol robert si romanii transilvaneni condusi de urmasii fiilor lui kan. ba miticule pune mana pe istorie si citeste despre transilvania din timpul voievodului kan sa vezi cine era transilvania. pai transilvania era cineva. nu departe de imperiu, transilvania in acest timp avea lipita la ea si parti din ungaria estica. prostule de mitic. pai pe voi miticii si moldovenii la un loc in primul rand ca au trebuit rusii sa vina sa va salveze de turci desi erati dublu ca numar cu moldovenii impreuna fata de romanii ardeleni si ati avut un singur dusman. turcii si nu v-ati putut elibera. inca tu vorbesti miticuie, lasule.
raspunde

catre miticii lasi

thumb down thumb up
luni, 6 aprilie 2015, 19:16
de cristi

romanii ardeleni sunt influentabili. dar romanii ardeleni condusi de horea, closca, crisan care s-au batut cu 4 natii impotriva lor au fost influentabili? prostule. romanii condusi de avram iancu, axente sever, ioan buteanu adunati la blaj in numar de 40000 si care s-au luptat cu unguri, secui, austrieci in 1849 si i-au invins si au obtinut autonomia ardealului timp de 7 ani din 1860-1867 ceea ce alte popoare nu au fost in stare sa obtina dupa 1849 acestia au fost influentabili? bai gerula *****ule in ploaie. pai tu cunosti istoria ardealului si cu miticul ala de mai sus? nu fraerilor nu cunoasteti desi o aveti in fata dar orgoliul vostru de mitici nu se apreciaza decat pe ei si fura toti banii si au saracit ardelaul si de aceea firmele nu-si permit sa dea bani multi oamenilor la locul de munca. cum am avut atatia conducatoti noi ardelenii o sa mai avem si o sa vad cu piciorul in fund voua miticilor. romanii ardeleni si-au castigat libertatea singuri impotriva a mai multor natii impotriva lor pe cand voi miticii si moldovenii nu ati fost in stare sa va o castigati fara rusi nici impreuna desi impreuna cu moldovenii erati dublu ca po****tie fata de ardeleni si ati avut un singur dusman turcii.
raspunde

catre miticii lasi

thumb down thumb up
joi, 16 aprilie 2015, 22:58
de cristi

puneti mana si cititi fraierilor, lasilor de mitici. la ineu a fost cnezat romanesc deci condusa de cneji romani pana la mijlocul sec XIV. la siria in arad a fost cnezat romanesc condus de cneji romani pana la mijlocul sec XIV. partea deluroaa si muntoasa din arad si nordul hunedoarei a fost condusa de voievozi romani. sunt amintiti in sec XIV bolca voievod in aceste parti. beiusul si zona montana din bihor a fost condusa tot de voievozi. unul dintre acestia amintit este neagu. in vestul salajulul tot in sec XIV este pomenit voievodul roman care conducea cu numele tihomir. in cluj sunt pomeniti cnejii mihail si dionisie. in bistrita cneazul gilian. in trascau voievodul. in 1205 in beius judetul bihor este pomenit cneazul roman bele care conduce teritoriile de aici. pe urma in 1363 se vorbeste despre ioan voievodul beiusului. deci dupa cum vedeti jegurilor si leprelor de mitici noi romanii ardeleni am detinut mare parte din pamanturile ardealului pana catre 1400. chiar daca aveam trei natii impotriva noastra. ungurii, secuii, sasii
raspunde

catre miticii lasi

thumb down thumb up
joi, 16 aprilie 2015, 23:33
de cristi

425 de sate din jurul devei judetul hunedoara sunt pomenite ca avand organizare proprie in sec XIV pomenite ca districte romanesti. pe urma in trascau si zlatna in judetul alba sunt pomeniti in 1365 cnejii candea, roman, ioan. in maramures sunt in sec XIV voievozii bogdan din cuhea. dragos. deci inca o data jegosilor de mitici puneti mana si invatati istoria ardealului. romanii ardelenii au avut pamanturile lor si organizarile lor in cea mai mare parte pana la 1400
raspunde

Afara cu miticii din Ardeal !

thumb down thumb up
miercuri, 22 iulie 2015, 11:11
de Vasi

Vrem o tara libera si independenta fara mitici si pitici !
raspunde

Vrajba intre slugi

thumb down thumb up
miercuri, 28 decembrie 2016, 16:48
de Lipsa minte

Iar v-au prostit.Va pun altii sa v-a certati intre voi. Care-i mai destept? Niciunul, santeti la fel de prosti....Unii au slujit la unguri altii la turci iar acum va credeti liberi....nu sante-ti. Librtatea porneste din cap....acollo trebuie lucrat...
raspunde

Adauga un comentariu

Atentie:
Mesajul tău va fi publicat după moderare.
ziuadecj.ro isi rezerva dreptul de a nu publica acele comentarii care contin atacuri la persoane, cuvinte indecente sau injurioase.

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii.
Mesajul tau a fost trimis si va fi afisat curand.