„Macbeth” deschide stagiunea cu numărul 100 a Operei din Cluj

„Macbeth” deschide stagiunea cu numărul 100 a Operei din Cluj

Opera Naţională Română din Cluj-Napoca îi invită pe clujeni duminică, 29 septembrie 2019, la ora 18:30, la cea dintâi premieră a Stagiunii Centenare 2019-2020: „Macbeth” de Giuseppe Verdi.

Premiera-eveniment își invită spectatorii să descopere legenda scoțiană a secolului XI care fascinează de generații prin intrigi, ambiții periculoase și magie, oglindindu-se în tragedia omonimă a lui William Shakespeare.  Spectacolul aflat pe muchie de cuțit între realitate și halucinație poartă semnătura regizorului Rareș Trifan, fiind onorată de prezența extraordinară a sopranei Ana Lucrecia Garcia și a baritonului Sebastian Cătană - invitați speciali ai evenimentului, alături de apreciații soliștii, Orchestra și Corul Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, aflați sub bagheta Maestrului David Crescenzi.

„O voce impresionantă, rară, cu impulsuri dramatice hipnotizante”, precum o admiră publicația lirică Seen and Heard International, soprana de origine venezuelană Ana Lucrecia Garcia este un nume titrat de marile scene ale lumii. Studiile realizate la Escuela Superior de Música Reina Sofía din Madrid i-au fost desăvârșite prin cursurile de măiestrie susținute de nume celebre, precum: Renata Scotto, Ileana Cotrubaș, Tom Krause, Magda Olivero și Vicenzo Spatola. Ana Lucrecia Garcia s-a făcut remarcată în rolul Odabella din opera verdiană Attila, la Teatro alla Scala di Milano, urmat de o ascensiune fulminantă și apariții de neuitat la Arena di Verona, Berlin Staatsoper, Opera Bastille Paris, Theater an der Wien, sau Teatro di San Carlo Napoli. Va păși pentru prima dată pe o scenă din România duminica aceasta, la teatrul liric clujean, în impozantul rol Lady Macbeth.

Numele baritonului Sebastian Cătană este unul de rezonanță mondială, moștenind harul liric de la părinții săi, soprana Emilia Cătană și baritonul Vasile Cătană, artiști reputați și foști primi-soliști ai Operei Naționale Române din Cluj-Napoca. A impresionat publicul internațional prin debutul său din anul 2003, pe scena Metropolitan Opera din New York, remarcându-se printr-o admirabilă carieră operistică etalată de-a lungul timpului la Teatro dell’ Opera di Roma, Deutsche Oper Berlin, Arena di Verona, Opera Philadelphia, Israeli Opera, Staatstheater Stuttgart, Opéra national de Paris, Teatro Massimo din Palermo, Oper Leipzig, Théâtre du Capitole Tolouse, Teatro Verdi Trieste, Teatro Municipal de Santiago, Opéra de Lyon, Teatro Regio di Torino, Deutsche Oper am Rhein Düsseldorf, Pittsburgh Opera, Opéra de Lausanne, Teatro Filarmonico Verona, șa. Pe scena de debut a părinților săi a cântat pentru prima dată în urmă cu doi ani, în anul 2017, interpretând rolul titular din opera verdiană ”Nabucco”, în cadrul unui spectacol omagial dedicat părinților săi. Revine acum pentru un alt rol verdian, de data aceasta al neînfricatului și ambițiosului Macbeth.

Maestrul David Crescenzi, dirijor italian de renume internațional, Director artistic al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca și Dirijor Permanent al Operei din Cairo, va pune în valoare capodopera verdiană de la pupitrul dirijoral. 

Regia artistică, mișcarea scenică și design-ul de lumini poartă semnătura regizorului Rareș Trifan. Artist cu o amplă și admirată activitate desfășurată pe două continente, în cadrul teatrului liric clujean, al Academiei Naționale de Muzică „Gheorghe Dima”, dar și al Institutul Cultural Român din New York, precum și semnatar al spectacolelor „Turandot” de G. Puccini, „Olandezul zburător” de R. Wagner, „Forța destinului” de G. Verdi șa., acesta revine pe scena clujeană pentru a pune în scenă un titlu incitant și provocator:

În „Macbeth”, ca într-un vis coșmaresc, ne aflăm într-o lume supranaturală populată cu vrăjitoare și fantome, gesturi eroice sau exagerate, și crime executate cu sânge rece. Vrăjitoarele, cel de-al treilea personaj principal al acestei montări, sunt apariții mitice primitive, neimplicate emoțional în tramă, care trebuie interpretate simbolic de către spectator. Ele declanșează mecanismul tragediei, stimulând în subconștientul lui Macbeth dorința de a deveni rege. Astfel, sugestia din vorbele vrăjitoarelor devine o obsesie care generează evoluția degradării psihice a protagoniștilor, obsesie care îi domină și le devorează personalitatea.

Prezentată în premieră absolută la Teatro della Pergola din Florența, în 14 martie 1847, urmată de o versiune revizuită a operei prezentată în 1865, la Théâtre Lyrique din Paris, „Macbeth” este prima dintre cele trei opere ale lui Giuseppe Verdi ce au la bază piese de teatru semnate de William Shakespeare – precedând Otello și Falstaff. Capodopera verdiană prezintă o poveste despre putere și ambiție malefică, destin și profeție, plasată în Scoția secolului XI, în centrul acțiunii aflându-se cuplul protagonist – Macbeth și Lady Macbeth.  Sub impulsul profețiilor vrăjitoarelor și determinați de o ambiție de necurmat, Macbeth și soția sa, un cuplu arhetipal al puterii, fac crime în mod consecvent pentru a obține și păstra tronul Scoției. Atmosfera sumbră a tragediei lui W. Shakespeare este transpusă pe muzică de G. Verdi, acesta renunțând la doctrinele estetice ale vremii și abordând armonii îndrăznețe, surprinzătoare și timbruri noi.

Distribuția completă a premierei îi reunește, așadar, pe soliștii invitați în rolurile principale: Sebastian Cătană (Macbeth) și Ana Lucrecia Garcia (Lady Macbeth), Corneliu Huțanu (Banco), Hector Lopez (Macduff), Eusebiu Huțan (Malcolm), Ștefania Barz, Petru Burcă, Sebastian Balaj, Samuel Barani, Alex Petrean, David Ciceu-Cuc, Georgia Mogoșan, Marius Toda, acompaniați de Orchestra și Corul Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, sub bagheta Maestrului David Crescenzi. Maestru de cor: Emil Maxim; Dirijor cor: Corneliu Felecan; Traducere libret: Adela Bihari; Pregătire muzicală: Adela Bihari, Lucian Dușa, Ovidiu Moldovan, Ioana Grünner, Lelia Serafinceanu; Sufleori: Monica Denițiu, Liana Oltean; Pregătire muzicală a Spiritelor II, III: Anca Mona Mariaș. Regia artistică, mișcare scenică și design lumini sunt semnate de regizorul Rareș Trifan, scenografia este realizată de Valentin Codoiu; Regie scenă culise: Cristina Albu, Alina Simona Nistor.

 

Loading...
Etichete
Comenteaza